• Svemir
  • Pogledajte što je zabilježila NASA-ina svemirska letjelica Juno na Jupiterovom mjesecu

U spektakularnom događaju astronomske znatiželje, NASA-ina svemirska letjelica Juno snimila je vulkansku aktivnost na Jupiterovom mjesecu Ija (Io). Ovaj dramatičan prizor, uhvaćen s udaljenosti od 12.000 kilometara tijekom rekordno bliskog preleta 15. listopada, sada je dostupan javnosti zahvaljujući Laboratoriju za mlazni pogon (Jet Propulsion Laboratory – JPL), koji vodi ovu misiju.

Svemirska letjelica Juno priprema se za još jedan povijesni manevar, najbliži prelet ovog Jupiterovog mjeseca zakazan je za subotu, 30. prosinca. Dolazeći na otprilike 1.500 kilometara od površine ovog vulkanski najaktivnijeg tijela u našem sunčevom sustavu, očekuje se da će ovaj bliski susret omogućiti prikupljanje vrijednih podataka kao i fotografija.

Glavni istraživač misije Juno, Scott Bolton naglasio je značaj tekućih i budućih preleta: “Integrirajući podatke s ovog preleta s onima iz naših ranijih opservacija, znanstveni tim proučava promjene u vulkanskoj aktivnosti na Iji. Fokusiramo se na frekvenciju erupcija, intenzitetu i temperaturu vulkana, promjene oblika lava tokova, te kako je vulkanska aktivnost Ije povezana s Jupiterovom magnetosferom.”

Ova slika mjeseca Io, koji pripada Jupiteru, zabilježena je koristeći JunoCam, kameru za snimanje u vidljivom spektru svjetla, dok je NASA-ina svemirska letjelica Juno prolazila pored ovog jovijanskog mjeseca 15. listopada 2023. Izraziti stup vulkanske pare, koji se nalazi iznad područja vulkana Prometej, vidljiv je kako se izdvaja iz mraka na lijevoj strani slike, odmah ispod terminatora, granice koja razdvaja svijetlu i tamnu stranu mjeseca. Zasluge: NASA.

Nadalje, planiran je još jedan izuzetno bliski prelet za 3. veljače 2024., kada će Juno ponovno doći u sličnu blizinu površine mjeseca. Juno kontinuirano nadgleda vulkansku aktivnost na Iji iz raznih udaljenosti, pružajući prve poglede na sjeverni i južni pol mjeseca te izvodeći bliske prelete Jupiterovih ledenih mjeseci Ganimede i Europe.

Bolton dodaje: “S dva bliska preleta u prosincu i veljači, istražujemo izvor masivne vulkanske aktivnosti Ije, mogućnost postojanja oceana magme ispod njene površine, te utjecaj plimnih sila Jupitera koje kontinuirano mijenjaju ovaj dinamični mjesec.”

U svojoj proširenoj misiji, Juno ne istražuje samo Iju, već i Jupiter, uključujući i prstenasti sustav u kojem se nalaze neki od unutarnjih mjeseca ovog plinovitog diva. S obzirom na izazove koje predstavlja jedno od najnemilosrdnijih radijacijskih okruženja u sunčevom sustavu, Juno nastavlja pružati neprocjenjive informacije o našem najvećem planetu i njegovim mjesecima, unapređujući naše razumijevanje svemira.