Astronomija

JWST proučio Jupiterov mjesec Ganimed

Ganymed JWST

Svemir ne pristaje uvijek na naše pokušaje kategorizacije i definiranja. To je vidljivo i na primjeru Ganimeda, najvećeg mjeseca u Sunčevom sustavu.

James Webb svemirski teleskop (JWST) omogućio je detaljniji pogled na Ganimed, mjesec koji zbog svojih karakteristika podsjeća na planet. Ganimed je u mnogočemu sličan planetu: ima različite unutarnje slojeve, rastaljeno jezgro koje stvara magnetsko polje, silikatni omotač sličan Zemljinom, kompleksnu ledeni koru s dubokim oceanom ispod nje te tanak atmosferski sloj. Iako je veći od Merkura i gotovo jednako velik kao Mars, Ganimed ne kruži oko Sunca, već oko Jupitera. Autori nove studije smatraju ga arhetipom vodenog svijeta.

Proučavanje površine Ganimeda

Unatoč opsežnim saznanjima o ovom velikom mjesecu, još uvijek postoje detalji koji se trebaju otkriti, posebice o njegovoj kompleksnoj površini. “Nakon prethodnih promatranja, ostaje nekoliko neriješenih pitanja o prirodi, podrijetlu i procesima koji čine sadašnji sastav površine Ganimeda”, pišu autori novog rada. JWST ima snagu promatranja potrebnu za otkrivanje odgovora na neka od ovih pitanja.

Tim istraživača iz SAD-a, Europe i Japana ispitao je površinu Ganimeda koristeći JWST-ove instrumente NIRSpec i MIRI. Njihovi rezultati će biti objavljeni u časopisu “Astronomy and Astrophysics”, a vodi ih francuski planetarni znanstvenik D. Bockelee-Morvan iz LESIA—Observatoire de Paris. Rad je trenutačno dostupan na arXiv preprint serveru.

Karakteristike površine Ganimeda

Površina Ganimeda dominirana je dvjema vrstama terena: svijetlim, ledenim terenima s brazdama i tamnijim područjima. Svijetla područja pokrivaju oko dvije trećine površine, a tamna područja preostali dio. Obje vrste terena su drevne, ali tamnija područja su starija i imaju više udarnih kratera.

Ganimed i Jupiter: Kompleksan odnos

Odnos između Jupitera i Ganimeda donekle podsjeća na odnos između Sunca i Zemlje, gdje Jupiterov plazma utječe na Ganimedovu površinu, posebice na polovima i ledenim područjima. Iako je ovo istraživanje proširilo naše razumijevanje tih i drugih aspekata, još uvijek nismo dobili konačne odgovore. Ganimed ostaje fascinantan mjesec koji gotovo doseže status planeta, a ova su promatranja JWST-a najdetaljnija dosad. Prema autorima, još uvijek nismo potpuno opremljeni za potpuno tumačenje tih podataka, ali kad to budemo, vjerojatno nas očekuju još neka iznenađenja.

“Sa stajališta promatranja, ova JWST istraživanja pokazala su da promatranja osmišljena za istraživanje dnevnih varijacija svojstava Ganimedove površine mogu otkriti neočekivane procese,” zaključuju autori. Rezultati će sigurno pomoći u optimizaciji strategija promatranja za misiju ESA/JUICE, koja će dodatno istražiti Ganimed.

Međutim, za više otkrića o ovom planetolikom mjesecu morat ćemo se strpiti i čekati buduće misije i promatranja. Ganimed ostaje objekt očaranja i zagonetka koja čeka na razrješenje.