Astronomija

Planet koji bi mogao uništiti život na Zemlji

Planeti

Prema zakonu Titius-Bode, pretpostavlja se da je nekada postojala planeta između Marsa i Jupitera, čije enigmatično uništenje je dovelo do trenutnog pojasa asteroida smještenog u tom dijelu Sunčevog sustava. Ta planeta poznata je u teoriji kao Faeton.

Ali daleko od toga da je čudno nestala, nestanak ove pete planete – ako je uopće postojala – bio je neophodan za postojanje života na Zemlji. Zapravo, da je još uvijek tamo, već bi dugo gurala našu planetu iz njezine sadašnje orbite, potencijalno uništavajući život kakav poznajemo. To je zaključak do kojeg je došao astrofizičar Stephen Kane sa Sveučilišta u Kaliforniji u Riversideu (UCR), koji je proveo eksperiment usmjeren na rješavanje dvije primjetne praznine u planetarnoj znanosti. Druga praznina je u položaju, u odnosu na sunce, između Marsa i Jupitera. “Planetarni znanstvenici često žele nešto između tih dvaju planeta. Čini se kao neiskorištena nekretnina”, rekao je.

Ove praznine mogle bi pružiti važne uvide u arhitekturu našeg Sunčevog sustava i u evoluciju Zemlje. Kako bi ih ispunio, Kane je pokrenuo dinamičke računalne simulacije planeta između Marsa i Jupitera s različitim masama, a zatim promatrao učinke na orbite svih drugih planeta.

Rezultati, objavljeni u časopisu Planetary Science Journal, bili su uglavnom katastrofalni za Sunčev sustav. “Ovaj izmišljeni planet daje poticaj Jupiteru koji je dovoljan da sve destabilizira”, rekao je Kane. “Unatoč mnogim astronomima koji su željeli ovaj dodatni planet, dobro je što ga nemamo.” Jupiter je puno veći od svih ostalih planeta zajedno; njegova masa je 318 puta veća od Zemljine, pa je njegov gravitacijski utjecaj dubok.

Ako bi super-Zemlja u našem Sunčevom sustavu, prolazeća zvijezda ili bilo koji drugi nebeski objekt čak i malo poremetio Jupiter, svi drugi planeti bi bili duboko pogođeni. Ovisno o masi i točnoj lokaciji super-Zemlje, njezino prisustvo na kraju bi moglo izbaciti Merkur i Veneru, kao i Zemlju, iz Sunčevog sustava. Također bi moglo destabilizirati orbite Urana i Neptuna, bacivši ih također u vanjski svemir.

Super-Zemlja bi promijenila oblik orbite Zemlje, što bi je učinilo daleko manje pogodnom za život nego što je to danas, ako ne bi u potpunosti uništila život. Ako bi Kane smanjio masu planeta i stavio ga izravno između Marsa i Jupitera, vidio je da je moguće da planet ostane stabilan dugi niz godina. Ali male promjene u bilo kojem smjeru i “stvari bi pošle loše”, rekao je.

Studija ima implikacije za sposobnost planeta u drugim Sunčevim sustavima da ugoste život. Iako se planeti slični Jupiteru, gasni divovi daleko od svojih zvijezda, nalaze samo oko 10% vremena, njihovo prisustvo moglo bi odlučiti hoće li susjedne Zemlje ili super-Zemlje imati stabilne orbite.
Ovi su rezultati Kaneu obnovili poštovanje prema osjetljivom poretku koji drži planete zajedno oko Sunca.

“Naš solarni sustav je finije podešen nego što sam prije cijenio. Sve radi kao složeni zupčanici sata. Bacite više zupčanika u mješavinu i sve se slama”, rekao je Kane.