• Astronomija
  • Pionirska suradnja: Vatikanski opservatorij i AIP istražuju zvijezde domaćine potencijalnih planeta

Slika Vatikanskog opservatorija

Zaklada Vatikanske zvjezdarnice nedavno je najavila zajednički pothvat između astronoma s Leibniz-Instituta za astrofiziku Potsdam (AIP) i Vatikanskog opservatorija  (VO) za provođenje sveobuhvatnog spektroskopskog istraživanja više od 1000 svijetlih zvijezda za koje se vjeruje da su domaćini egzoplaneta. Ova izvanredna studija ima za cilj pružiti dragocjene uvide u odnose između zvijezda i njihovih potencijalnih planeta.

Razotkrivanje zvjezdanih tajni: spektroskopska suradnja

Tim koji čine astronomi VO-a i inženjer objavio je prvi u nizu članaka koji detaljno opisuju njihove nalaze u časopisu Astronomija i astrofizika. S impresivnih 54 spektroskopska parametra po zvijezdi, podaci obećavaju biti neprocjenjivi u tumačenju zvjezdane svjetlosti i otkrivanju veza između svojstava zvijezda i mogućih planetarnih sustava.

Dekodiranje zvjezdane svjetlosti: jezik svjetlosti

Zvijezde komuniciraju svoja svojstva i ponekad otkrivaju tajne o svojim skrivenim planetama kroz svoju svjetlost. Istraživači koriste kvantitativnu apsorpcijsku spektroskopiju za analizu zvjezdane svjetlosti, koja otkriva razna fizička svojstva poput temperature, tlaka, gibanja i kemijskog sastava. Snimajući zvjezdano svjetlo i razgrađujući ga na spektar valnih duljina, astronomi mogu proučavati jedinstveni “otisak svjetlosti” zvijezde i poboljšavati svoje teorijske modele.

Potraga za egzoplanetima: kemijski tragovi i zvjezdane priče

Pod vodstvom prof. Klausa G. Strassmeiera, tim je nastojao utvrditi može li prisutnost određenih kemijskih elemenata u zvjezdanoj atmosferi ili njihovi izotopski i omjeri obilja ukazivati na planetarni sustav. Prethodna istraživanja sugerirala su da ti čimbenici mogu nagovijestiti postojanje terestričkih planeta, procijeniti njihove dobi ili čak nagovijestiti da je zvijezda konzumirala neke od svojih planeta.

Nastavak prethodnih otkrića: TESS i istraživanje VPNEP

NASA-ina misija Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) otkrila je brojne egzoplanete promatrajući kako svjetlost zvijezda slabi dok se planeti kreću ispred njih. Istraživanje Vatican-Potsdam Northern Ecliptic Pole (VPNEP) usredotočilo se na zvijezde domaćine potencijalnih planeta unutar sjevernog ekliptičkog pola, područja neba na kojem je TESS otkrio više egzoplaneta.

Zvjezdani napor: dva opservatorija, pet godina i više od 1100 zvijezda

Iscrpno istraživanje VPNEP proučavalo je oko 1100 zvijezda u regiji 4000 puta većoj od punog Mjeseca, pri čemu je za jedan visokokvalitetni spektar bilo potrebno do 1,5 sati vremena teleskopa. Petogodišnji projekt koristio je teleskope na dva mjesta: teleskop Alice P. Lennon i astrofizički objekt Thomas J. Bannan u Arizoni te opservatorij STELLA AIP-a na Tenerifima.

Dugo naslijeđe: slavna prošlost Vatikanskog opservatorija

Vatikanski opservatorij (VO) može se pohvaliti dugom i slavnom prošlošću koja seže do kasnog 16. stoljeća. S korijenima koji datiraju unatrag do prethodnih opservatorija osnovanih od strane Svete Stolice 1572. godine, VO je prvotno osnovan kako bi podržao reformu gregorijanskog kalendara koju je naložio papa Grgur XIII. Tijekom stoljeća opservatorij se razvijao i prilagođavao se stalno mijenjajućem se pejzažu astronomskih istraživanja. U 19. stoljeću, papa Lav XIII. ponovno je osnovao Vatikanski opservatorij 1891. godine s namjerom premošćivanja jaza između Crkve i znanstvene zajednice. Papa je vidio vrijednost pomirenja vjere i razuma te je tako VO revitaliziran s novom misijom da demonstrira predanost Crkve suvremenim znanstvenim nastojanjima.

Tijekom 20. stoljeća, Vatikanski opservatorij nastavio je napredovati u svijetu astronomije, preselivši se u Castel Gandolfo 1935. godine kako bi pobjegao od svjetlosnog onečišćenja Rima. Opservatorij se kasnije proširio na drugi istraživački objekt u Arizoni, SAD, 1980-ih godina kako bi pristupio još tamnijim nebima i naprednoj astronomskoj tehnologiji. VO-ova opsežna istraživanja obuhvaćala su razne grane studija, uključujući astrofiziku, kozmologiju, evoluciju zvijezda i otkrivanje egzoplaneta. Njegovi astronomi dali su značajne doprinose znanstvenoj zajednici, objavili brojne radove i potaknuli međunarodne suradnje.