• Svemir
  • Ovaj projekt otvara novo doba u potrazi za izvanzemaljskom inteligencijom

Ovaj projekt otvara novo doba u potrazi za izvanzemaljskom inteligencijom

U sklopu svoje misije u području astrofizike, Institut za pretragu izvanzemaljske inteligencije (SETI) pokreće projekt Commensal Open-Source Multimode Interferometer Cluster (COSMIC) na teleskopu Karl G. Jansky Very Large Array (VLA). Ovaj projekt predstavlja značajan korak naprijed u nastojanjima da se proširi pretraga za izvanzemaljskom inteligencijom, koristeći napredne tehnološke metode i suradnju.

COSMIC, koji nije samostalan teleskop, već napredni detektor, koristi se za traganje za izvanzemaljskim signalima. Ovaj sustav koristi kopiju sirovih podataka dobivenih iz opservacija teleskopa VLA, s ciljem odgovaranja na vječno pitanje čovječanstva: Jesmo li sami u svemiru? Detalje ovog ambicioznog projekta iznijela je vodeća znanstvenica Dr. Chenoa Tremblay u radu objavljenom u časopisu The Astronomical Journal.

Jedinstvenost COSMIC-a leži u njegovoj sposobnosti prilagodbe budućim tehnološkim unapređenjima. Dizajniran s vizijom budućnosti, ovaj sustav zadržava vodeću poziciju u istraživanju svemira. S mogućnošću proširenja svojih kapaciteta, COSMIC bi uskoro mogao obuhvatiti veći broj zvijezda, istraživati nove frekvencije i time produbiti naše razumijevanje svemira.

Važno je naglasiti da se primjena COSMIC-a ne ograničava samo na potragu za izvanzemaljskom inteligencijom. S planiranim nadogradnjama, COSMIC će biti sposoban za širok spektar novih istraživanja. To uključuje otkrivanje brzih radijskih izboja s izuzetno preciznom vremenskom rezolucijom, kao i napredne studije vezane uz spektralnu liniju znanosti i istraživanje aksionske tamne tvari.

“COSMIC uvodi Ethernet-baziranu digitalnu arhitekturu na VLA, stvarajući testno okruženje za buduće tehnologije u dobu nove generacije,” objasnila je Dr. Tremblay.

“Trenutačni fokus je na stvaranju jednog od najobuhvatnijih pregleda za tehnološke signale, s više od 500.000 izvora promatranih u prvih šest mjeseci. Fleksibilnost dizajna omogućava i niz drugih znanstvenih istraživanja, poput analize struktura pulsa brzih radijskih izboja i potrage za kandidatima aksionske tamne tvari. Nadamo se otvoriti vrata drugim znanstvenicima da koriste naše visoke vremenske (nanosekunde) i spektralne (sub-Hz) rezolucije za svoja istraživanja. Ovo je uzbudljivo razdoblje za unaprjeđenje kapaciteta ovog legendarnog teleskopa.”

Projekt COSMIC naslanja se na postignuća prethodnih projekata poput Project Phoenix, s kapacitetom pretraživanja milijuna zvijezda, te potencijalom proširenja na desetke milijuna. Trenutno u funkciji na VLA, COSMIC koristi podatke iz Very Large Array Sky Survey (VLASS), koji će u tri faze tijekom dvije godine kartirati 80% neba i katalogizirati oko 10 milijuna radijskih izvora.

Ethernet-bazirani sustav COSMIC-a donosi novu dimenziju suradnje u istraživanju svemira. Multicasting tehnologija omogućava drugim sustavima da pristupe računalnoj snazi COSMIC-a, potičući razvoj suradničkog znanstvenog ekosustava. Zamislite više teleskopa koji zajedno rade na otključavanju najdubljih tajni svemira.

“Sa sustavom COSMIC, značajno povećavamo znanstvene sposobnosti VLA. Njegov primarni cilj, detekcija izvanzemaljskih tehnopotpisa, adresira jedno od najvažnijih znanstvenih pitanja. Ovo je nešto što prethodno nije bilo moguće na VLA,” istaknuo je Dr. Paul Demorest iz Nacionalne radio astronomija opservatorije.

“Radom paralelno s projektima poput VLA Sky Survey, COSMIC ne samo da će ostvariti jedan od najvećih SETI pregleda ikad, već će i omogućiti VLA-u da nastavi s redovnim programom drugih astronomska istraživanja.”