• Znanost
  • Otkriveni gotovo identični otisci dinosaura na suprotnim stranama Atlantskog oceana
Znanost

Dva reprezentativna otiska teropoda iz bazena Koum na sjeveru Kameruna. Zasluge: SMU.

Međunarodni tim znanstvenika, predvođen paleontologom Louisom L. Jacobsom s Southern Methodist University (SMU), otkrio je identične otiske dinosaura iz razdoblja rane Krede na dvama sadašnjim kontinentima.

Više od 260 otisaka dinosaura pronađeno je u Brazilu i Kamerunu, što ukazuje na posljednje trenutke kada su kopneni dinosauri mogli slobodno prelaziti između Južne Amerike i Afrike prije nego što su se ta dva kontinenta razdvojila prije milijune godina.

“Utvrđeno je da su ovi otisci slični u smislu starosti,” izjavio je Jacobs. “U geološkom i pločastom tektonskom kontekstu, također su slični. Što se tiče oblika, gotovo su identični.”

Otisci, utisnuti u blato i mulj uz drevne rijeke i jezera, pronađeni su na udaljenosti većoj od 6.000 kilometara jedan od drugog. Dinosauri su ove tragove ostavili prije 120 milijuna godina na jednom velikom superkontinentu poznatom kao Gondvana, koji se odvojio od veće kopnene mase Pangeje, objašnjava Jacobs.

“Jedna od najmlađih i najužih geoloških veza između Afrike i Južne Amerike bilo je područje sjeveroistočnog Brazila, koje je nekada bilo spojeno s obalom današnjeg Kameruna, blizu Gvinejskog zaljeva,” objasnio je Jacobs. “Ta dva kontinenta bila su povezana uskim pojasom, što je omogućilo životinjama da prelaze s jednog na drugi kontinent.”

Većinu otisaka dinosaura ostavili su teropodi, dok su neki otisci vjerojatno pripadali sauropodima ili dinosaurima iz grupe Ornithischia, izjavila je Diana P. Vineyard, istraživačica na SMU-u i suautorica studije. Afrika i Južna Amerika počele su se razdvajati prije otprilike 140 milijuna godina, što je uzrokovalo pucanje Zemljine kore duž slabih točaka. Kako su se tektonske ploče ispod Južne Amerike i Afrike razdvajale, magma iz Zemljinog plašta izlazila je na površinu, stvarajući novu oceansku koru dok su se kontinenti sve više udaljavali. Na kraju je Južni Atlantski ocean ispunio prazninu između ta dva novooblikovana kontinenta.

Znakovi tih velikih geoloških promjena prisutni su na obje lokacije gdje su pronađeni otisci dinosaura—u regiji Borborema na sjeveroistoku Brazila i u bazenu Koum na sjeveru Kameruna. Polu-grabenski bazeni—geološke strukture nastale tijekom pucanja Zemljine kore—nalaze se na oba područja i sadrže drevne sedimente rijeka i jezera. Uz otiske dinosaura, ovi sedimenti sadrže fosiliziranu pelud koji ukazuje na starost od 120 milijuna godina. Prije nego što je kontinentalna veza između Afrike i Južne Amerike prekinuta, “rijeke su tekle, a jezera se formirala u tim bazenima,” rekao je Jacobs. “Biljke su hranile biljoždere, podržavajući cijeli hranidbeni lanac. Blatni sedimenti koje su ostavile rijeke i jezera sadrže otiske dinosaura, uključujući i one mesoždera, što dokumentira da su ovi riječni dolini pružali specifične puteve za migraciju života preko kontinenata prije 120 milijuna godina.”

Ova studija objavljena je u časopisu New Mexico Museum of Natural History & Science kao dio posebnog izdanja posvećenog pokojnom paleontologu Martinu Lockleyju, koji je veći dio svoje karijere posvetio istraživanju otisaka dinosaura.