• Svemir
  • Otkrivena prigušena galaksija iz koje dolaze ponavljajući brzi radio rafali (FRB)

Izvor: nasa.gov.

Brzi radio-rafali (FRB-ovi) su emisije svijetlih impulsa unutar specifičnih radio valnih duljina, no fizički mehanizam njihovog nastanka ostaje misterijom.

Brzi radio rafali (eng. fast radio bursts – FRB)

Rafali traju između nekoliko stotinki milisekundi do nekoliko milisekundi, a niti jedan od njih nije povezan s određenim izvorom, iako su otkrivene tisuće FRB-ova (prvi uočen prije četrnaest godina).

Zbunjujuća je činjenica da se većina FRB-ova ne ponavlja, što je jedan od razloga zašto su naknadna opažanja za identifikaciju izvora izrazito teška.

Najbliži galaktički signali produbljuju misteriju oko brzih radio rafala

Otkriven izvor pet ponavljajućih FRB-ova

Ipak, manjina FRB-ova se ponavlja, a utvrđeno je da četiri od ovih “ponavljača” potječu iz regije formiranja zvijezda galaksije domaćina , što je trag koji nas vodi prema shvaćanju prirode objekata ili okruženja odgovornih za nastanak FRB-ova.

CfA astronom, Tarraneh Eftekhari bio je član tima koji je koristio teleskop Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP) kako bi otkrio pet radio rafala iz novog ‘repetitora’, FRB 20201124A, i identificirao njegovu lokaciju unutar prigušene galaksije, udaljene oko 1,5 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje.

Digitalno obrađena Hubbleova slika galaksije iz koje dolaze brzi radio rafali (FRB-ovi). Zaokruženo područje označava izvor emisije. Ponavlja se samo nekoliko FRB-ova, što čini identifikaciju izvora iznimno teškom. Međutim, uočene su četiri galaksije domaćina, a astronomi su nedavno identificirali i proučili petu - galaksiju s umjerenim formiranjem zvijezda. Izvor: SCIENCE: NASA, ESA, Alexandra Mannings-UC Santa Cruz; Wen-fai Fong- Northwestern; IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan-STScI
Digitalno obrađena Hubbleova slika galaksije iz koje dolaze brzi radio rafali (FRB-ovi). Zaokruženo područje označava izvor emisije. Ponavlja se samo nekoliko FRB-ova, što čini identifikaciju izvora iznimno teškom. Međutim, uočene su četiri galaksije domaćina, a astronomi su nedavno identificirali i proučili petu – galaksiju s umjerenim formiranjem zvijezda. Izvor: SCIENCE: NASA, ESA, Alexandra Mannings-UC Santa Cruz; Wen-fai Fong- Northwestern; IMAGE PROCESSING: Alyssa Pagan-STScI

Tim je zatim upotrijebio instrument Binospec na MMT-u za mjerenje optičkog spektra galaksije domaćina, kao i arhivske rendgenske podatke o galaksiji iz opservatorija Swift.

Znanstvenici ne mogu odgonetnuti izvor tajanstvenog radio-signala iz središta Mliječne staze

Prigušena galaksija s umjerenom stopom formiranja zvijezda

Kao i četiri prethodno identificirana domaćina FRB-ova, ova galaksija pokazuje neupadljivu, umjerenu razinu formiranja zvijezda sa stopom od oko pet solarnih masa novih zvijezda godišnje (za usporedbu, Mliječna staza proizvodi jednu godišnje).

Galaksija domaćin sadrži oko dvadeset milijardi solarnih masa zvijezda čija je prosječna starost relativno mlada, oko pet milijardi godina.

Galaksija također sadrži obilje prašine, ali nema dokaza o emisijama iz jezgre supermasivne crne rupe

“Chronicling the Host Galaxy Properties of the Remarkable Repeating FRB 20201124A,” Wen-fai Fong, Yuxin Dong, Joel Leja, Shivani Bhandari, Cherie K. Day, Adam T. Deller, Pravir Kumar, J. Xavier Prochaska, Danica R. Scott, Keith W. Bannister, Tarraneh Eftekhari, Alexa C. Gordon, Kasper E. Heintz, Clancy W. James, Charles D. Kilpatrick, Elizabeth K. Mahony, Alicia Rouco Escorial, Stuart D. Ryder, Ryan M. Shannon, and Nicolas Tejos, The Astrophysical Journal Letters, 919, L23, 2021. https://doi.org/10.3847/2041-8213/ac242b

Anonymus (19. studenog 2021.), The Host Galaxy of a Fast Radio Burst, Cfa.harvard.edu (pristup 3. prosinca 2021.)