Golemi protoklaster stopljenih galaksija iz ranog svemira

Izvor: reuters.com

SMG-ovi često potječu iz ranog svemira i toliko su udaljeni da njihova svjetlost putuje više od deset milijardi godina.

Nasvjetlije galaksije

Submilimetarske galaksije (SMG) klasa su najsvjetlijih i najudaljenijih galaksija koje također posjeduju sposobnost izrazitog brzog formiranja zvijezda. Mogu svijetliti snažnije od bilijun Sunca (otprilike stotinu puta svjetlije od Mliječne staze).

Usprkos tome, uglavnom ih je teško otkriti u vidljivom svemiru jer većinu njihove ultraljubičaste i optičke svjetlosti apsorbira prašina koja se pak zagrijava i zrači na submilimetarskim valnim duljinama – razlog zbog kojeg se rečene galaksije nazivaju submilimetarskim.

Rapidno stvaranje zvijezda

Smatra se da je izvor energije ovih galaksija visoka stopa stvaranja zvijezda, čak tisuću zvijezda u godini. Kao usporedbu možemo uzeti Mliječnu stazu gdje je brzina formiranja novih zvijezda otprilike jedna godišnje.

Nastajanje zvijezda. Izvor: Wikimedia Commons.

SMG-ovi često potječu iz ranog svemira i toliko su udaljeni da njihova svjetlost putuje više od deset milijardi godina (preko 70% života svemira) tj. od perioda otprilike tri milijarde godina nakon Velikog praska.

Budući da im je potrebno vrijeme za evoluciju, astronomi smatraju da su vrlo vjerojatno još milijardu godina ranije SMG-ovi aktivno stvarali zvijezde i utjecali na svoje okruženje, no o ovoj fazi njihove evolucije vrlo je malo poznato.

Protoklasteri galaksija

SMG-ovi su nedavno identificirani u protoklasterima galaksija, skupinama od po desetak galaksija iz doba kada je svemir imao manje od nekoliko milijardi godina. Promatranje velikih SMG-ova u ovim udaljenim protoklasterima daje ključne detalje za razumijevanje njihove rane evolucije, kao i većih struktura kojima pripadaju.

Astronomi CfA-e, Emily Pass i Matt Ashby bili su članovi tima koji je koristio infracrvene i optičke podatke s instrumenata Spitzer IRAC odnosno Gemini-South za proučavanje prethodno identificiranog protoklastera, SPT2349-56, iz ere oko 1,4 milijardi godina nakon Velikog praska.

Alma Opservatorij. Izvor: almaobservatory.org

Protoklaster je uočen milimetarskim valnim duljinama South Pole teleskopa, a zatim detaljnije promatran sa Spitzerom, Geminijem i submilimetarskim nizom ALMA.

Bilijun Sunčevih masa

Protoklaster sadrži izvanrednu koncentraciju od četrnaest SMG-ova. Devet njih otkriveno je optičkim i infracrvenim promatranjima. Astronomi su zatim procijenili zvjezdane mase, starost i sadržaj plina u tim SMG-ovima, kao i njihovu povijest nastanka, što je izvanredno postignuće za tako udaljene objekte.

Izvor: NASA/CXC
Primjer submilimetarske galaksije u dubokom polju Chandra-sjever, SMG 123616.1 + 621513. Izvor: NASA/CXC

Između ostalih svojstava protoklastera, znanstvenici ističu da njegova ukupna masa iznosi oko bilijun Sunčevih masa, a njegove galaksije stvaraju zvijezde na sličan način kao što je to slučaj u trenutnom svemiru. Znanstvenici također zaključuju da se kompletna nakupina vjerojatno nalazi usred kolosalnog spajanja.

Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (25.6.2021.), A massive protocluster of merging galaxies in the early universe, Phys.org