NASA započinje sastavljanje letjelice Europa Clipper

autor

Znanstveni instrumenti i drugi hardver za letjelicu postavljaju se u završnoj fazi misije prije lansiranja na Jupiterov ledeni mjesec Europa 2024. godine.

Europa Clipper

NASA-ina svemirska letjelica Europa Clipper – jednom kada bude dovršena –imat će ogromne solarne panele, dovoljno duge da se protežu preko cijelog košarkaškog terena. Solarna energija bit će ključan pogon letjelice na njenom putu prema Jupiterovom ledenom mjesecu Europi.

Gotovo svaki detalj letjelice bit će ručno izrađen, a sastavljanje je već u tijeku. Početkom mjeseca inženjerske komponente i znanstveni instrumenti počeli su pristizati iz cijele zemlje i Europe. Očekuje se da će većina letačkog hardvera – uključujući paket od devet znanstvenih instrumenata – biti postavljena i operativna do kraja godine.

Glavno tijelo letjelice čini divovski pogonski modul visok 3 metra. Modul, opremljen elektronikom, radiom, kablovima i pogonskim podsustavom, bit će isporučen ovog proljeća. Europa Clipperova antena široka 3 metra s visokim pojačanjem također će uskoro stići u laboratorij.

Istraživanje Jupiterove Europe

Europa, za koju su znanstvenici uvjereni da ima unutarnji ocean s dvostruko većom količinom vode nego svi Zemljini oceani zajedno, možda trenutno ima uvjete prikladne za održavanje života.

Umjetnička impresija NASA-ine letjelice "Europa Clipper", koja bi trebala biti lansirana 2024. godine. Izvor: NASA/JPL-Caltech
Umjetnička impresija NASA-ine letjelice “Europa Clipper”, koja bi trebala biti lansirana 2024. godine (©NASA/JPL-Caltech).

Europa Clipper će kružiti oko Jupitera i provesti više bliskih preleta Europe kako bi prikupio podatke o mjesečevoj atmosferi, površini i unutrašnjosti. Njegov sofisticirani teret istraživat će praktički sve – od dubine i saliniteta oceana do debljine ledene kore do karakteristika potencijalnih perja koje bi mogle ispuštati podzemne vode u svemir.

Ultraljubičasti spektrograf, nazvan Europa-UVS, instrument je koji će prikupljati ultraljubičasto svjetlo, a zatim odvajati valne duljine te svjetlosti kako bi pomogao u određivanju sastava mjesečeve površine i plinova u atmosferi.

Put prema lansiranju

Nakon što se sve komponente integriraju Europa Clipper će biti preseljena u JPL-ovu ogromnu toplinsku vakuumsku komoru za testiranje koja simulira surovo okruženje dubokog svemira. Znanstvenici će također provesti i intenzivna ispitivanja vibracijama kako bi se osiguralo da Europa Clipper može izdržati trzaj pri lansiranju.

Svi paralelni putovi razvoja hardvera i softvera počet će se uskoro spajati. Letjelica bi se prema svojoj lansirnoj rampi u Floridi trebala uputiti tijekom listopada 2024. godine.

Misije poput Europa Clipper doprinose području astrobiologije, interdisciplinarnom istraživanju varijabli i uvjeta udaljenih svjetova koji bi mogli sadržavati život kakav poznajemo. Iako Europa Clipper nije misija otkrivanja života, on će provesti detaljno izviđanje Europe i istražiti ima li ledeni mjesec, sa svojim podzemnim oceanom, sposobnost podržavanja života. Razumijevanje nastanjivosti Europe pomoći će znanstvenicima da bolje razumiju kako se život razvio na Zemlji i potencijal za pronalaženje života izvan našeg planeta.

Hubble pronašao vodenu paru na Jupiterovom Mjesecu Europa

Anonymus (3. ožujka 2022.), „NASA Begins Assembly of Europa Clipper Spacecraft,“ jpl.nasa.gov (pristup 25. ožujka 2022).

„European Clipper – Exploring Jupiter’s Icy Moon,“ europa.nasa.gov (pristup 25. ožujka 2022).