NASA-ina letjelica istražit će površinu Titana

Umjetnički prikaz letjelice (drona, helikoptera ili rotorcrafta) Dragonfly (©Johns Hopkins APL).
autor

NASA je objavila pojedinosti o planiranoj misiji ‘Dragonfly’ čiji je cilj na površinu Saturnovog mjeseca Titana spustiti istraživački dron.

Dragonfly

NASA-ina misija Dragonfly sletjet će i ‘dotaknut’ površinu najvećeg Saturnovog mjeseca Titana te tako istražiti njegove tajnovite dine i razbijene, ledene stijene. Misija bi trebala biti lansirana 2027. godine, a u sklopu nje NASA će na Titan poslati dron (ili ‘rotorcraft’) Dragonfly. Titan je posebno zanimljiv mjesec budući da je jedino tijelo u našem Solarnom sustavu – osim Zemlje – na kojem smo potvrdili postojanje površinske tekućine (iako ne vode, već pretežito tekućeg metana).

Misija bi trebala stići do mjeseca 2034. godine te istražiti njegovu atmosferu. Domet ove letjelice bit će daleko veći od dometa rovera s kotačima – tj. Dragonfly će moći preletjeti oko 16 kilometara u svakom polusatnom letu. Tijekom svoje dvogodišnje misije istražit će područje površine od više stotina kilometara!

Međutim, prije nego što se samostalno uzleti u nebo, Dragonfly prvo mora stići na Titan. ‘Meko’ slijetanje na smrznuti teren trebao bi omogućiti NASA-in specijalno dizajniran padobran. Slijetanje letjelice predstavlja izazov budući da je površina Titana ‘skrivena’ pod gustim oblacima ugljikovodičnog smoga koji ispunjavaju mjesečevu atmosferu.

Umjetnički prikaz koncepta tijeka misije Dragonfly. Letjelica će sletjeti na površinu pomoću specijalno dizajniranog padobrana (©Johns Hopkins APL).

Mjesto slijetanja

Mjesto slijetanja Dragonflyja bit će polje dina Shangri-La, u blizini kratera Selk, širokog 80 kilometara. Ovu regiju snimila je NASA-ina svemirska letjelica Cassini tijekom svoje misije na Saturn između 2004. i 2017. godine. Tim znanstvenika, predvođenih Léom Bonnefoy sa Sveučilišta Cornell, nanovo je analizirao prethodno prikupljene podatke te su ovu regiju predložili kao potencijalno najbolju za uspješno slijetanje.

„Dragonfly … će istražiti, znanstveno gledano, veoma značajno područje. Dragonfly će sletjeti u ekvatorijalno, suho područje Titana koje nalikuje na pustinje na Zemlji – s dinama, malim uzvisinama i udarnim kraterima – no područje se razlikuje od Zemlje po tome što ondje ponekad pada kiša tekućeg metana,“ rekla je Bonnefoy u izjavi.

Područje dina Shangri-La – ovdje vidljivo na snimkama letjelice Cassini – formirano je od finih ledenih kristala (©NASA/JPL-Caltech/ASI/Université Paris-Diderot).

Krater Selk je zanimljiva lokacija. Smatra da se je geološki mlad – star svega nekoliko stotina milijuna godina – a zanimljiv je zato što je udar koji je stvorio krater vjerojatno otopio okolni led, potičući interakcije između svježe tekuće vode i organskih molekula prisutnih u ugljikovodičnoj juhi na površini Titana. Astrobiolozi su posebno zainteresirani za potencijalno prisutnu ‘prebiotičku kemiju’ – kemiju koja uključuje molekule bogate ugljikom, ali ne posredovane živim bićima.

Ograničenost trenutnim informacijama

Ipak, radarske snimke koje je prikupila letjelica Cassini su ograničene, s razlučivošću u najboljem slučaju od 300 metara po pikselu. Znanstvenici znaju da na površini potencijalno postoji niz malih rijeka i krajolika iako većinu nisu mogli vidjeti zbog tehnološke limitacije.

Na najvećem Saturnovom mjesecu Titanu nalaze se čudni kristali

Naime, znanstvenici znaju da takve rijeke postoje na Titanu zahvaljujući drugim instrumentima. Te rijeke, međutim, nisu pune tekuće vode. Budući da prosječna temperatura Titanove površine iznosi -179°C riječ je o rijekama i jezerima tekućeg metana, a površinu ‘obasipa’ kiša etana.

Međutim, ono što su snimke letjelice Cassini pružile jest više kutova gledanja. Svaki put kad je letjelica prošla pored Titana – ukupno 127 puta tijekom trajanja misije – pružila je znanstvenicima niz različitih pogleda na Titanovu površinu i tako pomogla pri određivanju mjesta slijetanja za misiju Dragonfly. Sada nam još samo preostaje ‘malo’ pričekati – nešto više od desetljeće – da Dragonfly poleti i pošalje nam nevjerojatne snimke Titanove neobične površine!

15 zanimljivosti o planetu Saturnu

Keith Cooper (10. listopada 2022.), „NASA’s Titan Dragonfly will touch down on a field of dunes and shattered ice,“ space.com (pristup 10. listopada 2022).

Blaine Friedlander, Cornell Chronicle (28. rujna 2022.), „Scientists depict Dragonfly landing site on Saturn moon Titan,“ news.cornell.edu (pristup 10. listopada 2022).