• Znanost
  • NASA-ina animacija pokazuje kako bi Zemlja izgledala da možete vidjeti emisije ugljičnog dioksida
Znanost

Ugljični dioksid

NASA-in Ured za globalno modeliranje i asimilaciju predstavlja računalnu animaciju koja prikazuje naš planet kao da možemo vizualno detektirati ugljični dioksid (CO2), pretvarajući Zemlju u neobičan spektakl s plinskim ciklusima koji se povlače i protječu.

NASA je predstavila tri animacije, sve ilustrirajući razine CO2 tijekom 2021. godine, s glavnim doprinositeljima, uključujući fosilna goriva, spaljivanje biomase, kopnene ekosustave i oceane. Ovi videozapisi raspliću interakciju Zemlje s ovim svuda prisutnim plinom.

CO2: Drugačiji pogled

U animaciji koja pokriva Amerike, ciklus apsorpcije i otpuštanja CO2 od strane biljaka postaje očit. Posebno intenzivne emisije točkaju sjeveroistočnu obalu SAD-a zbog spaljivanja fosilnih goriva. Također se može primijetiti ciklički porast i pad plina nad amazonskom prašumom.

Animacije ističu goleme emisije fosilnih goriva u Aziji, posebno u Kini, u kontrastu s većom apsorpcijom plina i manjim emisijama u Australiji, uglavnom zbog njenog manjeg stanovništva. Drugi pogled otkriva ovisnost Europe o fosilnim gorivima i požare zbog krčenja usjeva u Africi, ilustrirajući atmosferski ciklus stakleničkih plinova.

Sveprisutnost ugljičnog dioksida

CO2 nije isključiv za Zemlju; njegova prisutnost se proteže do Marsa i Venere. Nedavno je svemirski teleskop James Webb prijavio tragove CO2 na egzoplanetu, dokazujući njegovu univerzalnu ulogu u planetarnim atmosferama.

CO2 je bitan za klimu naše planete. Zadržava sunčevu svjetlost kako bi održao život na Zemlji. Međutim, prekomjerne količine, zajedno s drugim stakleničkim plinovima poput metana, pojačavaju globalno zatopljenje, što dovodi do ozbiljnih posljedica.

Ugljični dioksid: Kompleksan dio klimatskih promjena

Na razine CO2 na Zemlji utječu i prirodni i antropogeni izvori. Prirodni izvori uglavnom obuhvaćaju oceane, disanje životinja i biljaka, razgradnju organske tvari, šumske požare i vulkanske erupcije. Istovremeno, proizvodnja električne energije, kemijska proizvodnja, poljoprivredne prakse i prijevoz čine većinu izvora izazvanih ljudima.

Ugljični dioksid prolazi kroz prirodni ciklus razmjene među zrakom, tlom, oceanima, biljkama i živim bićima. Međutim, suvremene aktivnosti poremetile su tu ravnotežu, uzrokujući porast razine CO2 za 50% u manje od dva stoljeća, ubrzavajući globalno zatopljenje.

Razumijevanje porasta temperature

Povijesno gledano, temperatura Zemlje povećava se otprilike 0,08°C (0,14°F) svako desetljeće. Ovo zatopljenje, uglavnom vođeno porastom CO2, dovelo je do porasta od 2 stupnja tijekom stoljeća, što značajno utječe na vremenske obrasce i okolišne procese.

Animacije i karte izvora, ponora i ciklusa CO2 nude vizualnu pomoć za shvaćanje promjena u atmosferi tijekom vremena. Oni su oštar podsjetnik na evoluirajuću klimatsku priču naše planete.