Jeste li znali?

Kontinent koji će promijeniti obris našeg planeta

Umjetnički prikaz Pangea (Depositphotos).

U budućnosti će se Sjeverna i Južna Amerika sudariti s Azijom, formirajući tako novi superkontinent ‘Amazija’.

Zemljini obrisi kroz eone

Tijekom proteklih nekoliko milijuna godina naš planet se drastično promijenio i teško bismo prepoznali njegove obrise u ranim razdobljima. Naime, geologija našeg planeta se mijenja otkako je naš planet formiran prije nekih 4.5 milijardi godina. Danas postoji sedam priznatih kontinenata te jedan donekle prihvaćen – Azija, Afrika, Sjeverna Amerika, Južna Amerika, Antarktika, Europa i Australija (Oceanija). No, postoji još jedan ‘skriveni’ i tek nedavno otkriven – Zealandia.

Ako pogledate kartu svijeta primijetit ćete da se neki kontinenti prilično lijepo slažu s drugim kontinentima, gotovo kao da gledamo ogromnu slagalicu, tj. gotovo kao da su kontinenti nekad bili jedan. Primjerice, istočni obrisi Južne Amerike i zapadni obrisi Afrike izgledaju kao da se savršeno poklapaju Prvi je ovo preklapanje primijetio Alfred Wegener 1910-ih godine, istovremeno zaključivši da se i Indija te otok Madagaskar također poklapaju s Afrikom.

Geološka slagalica

Među ostalim čudnim nalazima koji upućuju na činjenicu da su naši kontinenti nekoć bili povezani je otkriće istih životinjskih fosila na dva različita kontinenta, kao i tragovi istih planina (između, primjerice, Sjedinjenih Država i Skandinavije). Wegner je sve to uzeo u obzir i 1912. godine svoje otkriće predstavio svijetu. Njegova je ideja bila da su kontinenti poput masivnih santi leda – stalno u pokretu, stalno se približavajući i udaljavajući jedni od drugih.

Kontinenti se svake godine pomaknu na Zemljinom plaštu za nekoliko centimetara. Iako se na godišnjoj razini to čini malo, na većoj skali od nekoliko milijuna godina to znači da se međusobno sudare. Kada se to dogodi nastaje superkontinent. Superkontinenti su, dakle, ogromne kopnene mase koje se sastoje od nekoliko malih kontinenata. Vjerojatno je, kroz dugu povijest planeta, postojalo mnogo superkontinenata (no nažalost ne možemo točno znati reći koliko). Jedan takav superkontinent posebno je poznat – riječ je, dakako, o Pangei čiji naziv dolazi iz grčkog jezika (u prijevodu ‘Cijela Zemlja’). Vjeruje se da je ovaj superkontinent postojao oko 160 milijuna godina.

Amazija

Znanstvenici predviđaju da će Zemlja u budućnosti imati još jedan superkontinent čije su rađanje predvidjeli stručnjaci sa Sveučilišta New Curtin u Australiji. Stvaranje superkontinenta predviđeno je zahvaljujući složenim izračunima nastalim pomoću superračunala.

Učitavanjem kretanja kontinenata u proteklih 3000 milijuna godina znanstvenici su mogli ‘predvidjeti’ kako će izgledati budućnost našeg planeta. Prema njihovim predviđanjima u budućnosti će se Sjeverna i Južna Amerika sudariti s Azijom, a više o budućem superkontinentu saznajte u videu:

Video pokazuje kako je Antarktika bila spojena s ostalim kontinentima