Astronomija

Komadi kineske rakete pali nazad na Zemlju

Raspad rakete Dugi marš 5B

Komadi raspadnute kineske rakete Dugi marš 5B pali su u Indijski ocean u subotu popodne.

U subotu, 30.7. u ponoć po lokalnom vremenu, u predvečernjim satima po našem vremenu, jedan dio kineske rakete Dugi marš 5B nekontrolirano se srušio u Indijski ocean, na područje koje pripada Maleziji i Indoneziji. Cijela raketa težila je 22,5 tona i većina te mase izgorjela je pri ulasku u atmosferu. Prema procjenama stručnjaka, između 20% i 40% rakete uspjelo je preživjeti vatren povratak na Zemlju u obliku krhotina nastalih raspadom rakete. „Nisu prijavljeni nikakve žrtve niti materijalna šteta, no krhotine se nalaze blizu sela i da su pale nekoliko stotina metara dalje u bilo kojem smjeru, ova priča mogla je puno drukčije završiti“, rekao je na Twitteru Jonathan McDowell iz Centra za astrofiziku Harvard-Smithsonian.

Raspad krhotina mještani su snimili kamerama:

Posebnosti kineskih raketa

Inače, raketa Dugi marš 5B najnovija je raketa Kineske korporacije za svemirsku znanost i tehnologiju (China Aerospace Science and Technology Corporation, ili CASC), glavnog privatnika koji izvodi letove za Kinesku nacionalnu svemirsku administraciju (China National Space Administration, ili CNSA). Radi se o raketi dizajniranoj za dizanje tereta u nisku orbitu oko Zemlje, gdje je sposobna prevesti do 25 tona tereta. Dugi marš 5B i njezina mlađa sestra Dugi marš 5 trenutno su među najjačim raketama na svijetu—ispred njih nalaze se jedino SpaceX-ova raketa Falcon Heavy i Delta IV Heavy koju koristi United Launch Alliance.

Specifičnost ovih raketa je u tome što, za razliku od raketa drugih svemirskih agencija, nakon uspješnog obavljanja posla, tj. dizanja tereta u atmosferu, ne padaju odmah nazad na Zemlju već u cijelosti ostaju u orbiti i do nekoliko tjedana. U slučaju drugih velikih raketa, ubrzo nakon polijetanja prvi, a nakon njega i drugi stupanj ne samo da padaju nazad na Zemlju već se njihov pad preostalim gorivom usmjeri prema oceanu ili prema nenaseljenom kopnu. Taj proces zovemo „manevrom deorbitiranja“. Ili, kao što je slučaj sa SpaceX-ovim raketama Falcon 9 i Falcon Heavy, postoji mogućnost da prvi stupanj rakete samostalno sleti na Zemlju i kasnije opet bude iskorišten.

Lansiranje rakete Long March 5b na kojoj se nalazi znanstveni modul Wentian. Izvor: Li Gang/Xinhua.
Lansiranje rakete Dugi marš 5B na kojoj se nalazi znanstveni modul Wentian. Izvor: Li Gang/Xinhua.

Nekontrolirani pad na zemlju

Rakete Dugi marš 5 i 5B, s druge strane, postaju svemirski otpad sve dok ih kombinacija Zemljine gravitacije i trenja gornjih vrhova atmosfere ne vrati nazad na nepredvidljiv način. Radi se, naravno, o potencijalno vrlo opasnoj strategiji sanacije iskorištenih raketnih potisnika, te su mnogi izrazili zabrinutost. NASA-in administrator Bill Nelson prošle godine objavio je službenu izjavu u kojoj poziva kineske aeronautičke dužnosnike da odustanu od ovakvog dizajna reketa. Raspad i povratak ove i drugih raketa na Zemlju uvijek pokušavamo predvidjeti, no ta predviđanja uvijek dolaze s određenom dozom nesigurnosti. U ovom slučaju, nesigurnost oko vremena i mjesta ponovnog ulaska u atmosferu iznosila je 20%, te je raketa na kraju pala nekoliko sati prije nego što smo u optimalnom slučaju mislili da bude.

Ova specifična raketa, treća raketa tipa 5B, poletjela je iz Kine 24. srpnja ove godine, znači oko tjedan dana prije pada. Na njoj se nalazio novi modul nove kineske svemirske postaje Tiangong („Nebeska palača“), koja se nalazi u niskoj Zemljinoj orbiti na visinama između 340 i 450 kilometara. Prvi modul postaje, Tianhe, dignut je u orbitu u travnju prošle godine, sada se gore nalazi i drugi modul, a do kraja 2023. planiraju se na brzorastuću postaju postaviti još dva modula. Jednom kad postaja bude završena, imati će otprilike jednu petinu mase Međunarodne svemirske postaje, odnosno biti će u rangu s bivšom ruskom postajom Mir.

The Aerospace Corporation. „Another Uncontrolled Chinese Rocket Body is Plummeting to Earth. Any Questions?“. Medium, 2022. https://aerospacecorp.medium.com/another-uncontrolled-chinese-rocket-body-is-plummeting-to-earth-questions-bf6c7af3d500 (3.8.2022.).

Wall, Mike. „Debris from Chinese rocket crash found in Indonesia and Malaysia“. Space.com, 2022. https://www.space.com/chinese-rocket-crash-space-debris-found (3.8.2022.).

„Long March 5B: Debris from Chinese rocket falls back to Earth“. BBC, 2022. https://www.bbc.com/news/science-environment-62333546 (3.8.2022.).