Kina uspješno mapirala cijelu površinu Marsa

Razbacani krateri u regiji 'Arabia Terra' snimljeni kamerom srednje rezolucije Tianwen 1 (©CNSA/PEC).

Iz Kineske svemirske agencije objavili su važnu vijest da je njihov orbiter uspješno završio potpuno mapiranje površine Crvenog planeta.

Uspješno mapiranje

Kineska svemirska agencija nastavlja pomicati granice kada je u pitanju istraživanje Marsa. Naime, nakon što su prije nešto više od tjedan dana objavili da do 2031. godine planiraju realizirati misiju povratka Marsovih uzoraka na Zemlju – što je dvije godine prije nego što istu misiju planiraju izvesti NASA i Europska svemirska agencija (ESA) – danas je došla nova nevjerojatna vijest. Točnije, kineski znanstvenici objavili su da je njihova prva (uspješna) međuplanetarna misija završila mapiranje Crvenog planeta više od godinu dana nakon dolaska.

Tianwen 1

Tianwen 1 kruži oko Crvenog planeta od veljače 2021. godine, a u okviru iste misije u svibnju iste godine na površinu planeta spušten je i rover Zhurong. Orbiter Tianwen 1 koristio je svoju kameru srednje rezolucije za snimanje površine Marsa. Osim toga letjelica je ispunila i drugih šest važnih znanstvenih ciljeva koje su znanstvenici zacrtali u okviru misije. Iz Kineske nacionalne svemirske agencije (CNSA) tako su objavili da ova prekretnica znači da su i orbiter i rover Zhurong, koji su pratili Tianwen 1 na putovanju na Mars, sada završili svoje planirane zadatke znanstvenog istraživanja. Znanstvenici su također objavili nove slike – koje je snimio Tianwen 1 – a koje pokazuju niz površinskih obilježja Crvenog planeta.

Razbacani krateri u regiji ‘Arabia Terra’ snimljeni kamerom srednje rezolucije Tianwen 1 (©CNSA/PEC).

Tianwen 1 stigao je na Mars u veljači 2021. godine i do 29. lipnja ove godine izvršio je 1344 orbite. Svemirska letjelica je isprva počela snimati dijelove površine u regiji Utopia Planitia, području unaprijed odabranom za slijetanje rovera Zhurong. Inicijalna snimanja bila su ključna za uspješno spuštanje rovera na površinu nekoliko mjeseci kasnije. Nakon što je rover bio na površini, orbiter je do studenog prvenstveno pružao komunikacijsku podršku za rover Zhurong.

No završetkom te misije – krajem prošle godine – letjelica je promijenila svoju orbitu kako bi započela vlastiti znanstveni program, uključujući istraživanje planeta. Zhurong, koji je do sada na površini Marsa prešao oko 1920 metara, trenutno je u hibernaciji zbog jake zime na Marsovoj sjevernoj hemisferi. Očekuje se da će rover nastaviti s aktivnostima krajem godine, tj. s početkom Marsovog proljeća.

Istraživanje Marsa

Orbiter i rover nastavit će svoj rad unatoč ispunjavanju primarnih ciljeva, napisali su dužnosnici CNSA-e. Tianwen 1 koristit će se i kasnije ove godine za testiranje aerokočenja — tj. ispitivanje korištenja trenja iz Marsove atmosfere za usporavanje letjelice. Ova testiranja ključna su za uspješnu pripremu misije Tianwen 3 koja za cilj ima slanje na Zemlju uzoraka s površine Crvenog planeta.

Ako sve bude prema planu misija bi trebala biti lansiranja 2028., a uzorke bi trebala vratiti već do 2031. godine. Kina 2025. godine namjerava lansirati i misiju Tianwen 2 koja će, iako imenom dio ‘trojca’, u svojem istraživanju zaobići Crveni Planet te umjesto toga prikupljanje uzorka s asteroida i proučavati drugo svemirsko kamenje.

Kina će vratiti Marsove uzorke na Zemlju 2031.

Andrew Jones (1. srpnja 2022.), „China’s Mars orbiter has mapped the entire Red Planet, nailing key science goal (photos),“ space.com (pristup 2. srpnja 2022).

Elizabeth Howell (21. lipnja 2022.), „China plans to return Mars samples to Earth in 2031: report,“ space.com (pristup 2. srpnja 2022).

Andrew Jones (20. lipnja 2022.), „China aims to bring Mars samples to Earth 2 years before NASA, ESA mission,“ spacenews.com (pristup 2. srpnja 2022).

Andrew Jones (14. lipnja 2022.), „China’s new map of the moon captures lunar geologic features in incredible detail,“ space.com (pristup 2. srpnja 2022).

Andrew Jones (18. svibnja 2022.), „China to launch Tianwen 2 asteroid-sampling mission in 2025,“ space.com (pristup 2. srpnja 2022).