Kina planira lansiranje teleskopa sličnog Hubble-u

Kineska svemirska postaja Tiangong-1. Izvor: CASC

Kina bi mogla pokrenuti prvi modul za vlastitu svemirsku stanicu ovog mjeseca te se također priprema za slanje velikog svemirskog teleskopa koji će mu se pridružiti u orbiti narednih nekoliko godina.

Xuntian ima 300 puta veće vidno polje od Hubble-a

Kineski teleskop svemirske stanice (CSST), koji bi se trebao lansirati 2024. godine, funkcionirat će kao svemirska optička zvjezdarnica za kineske znanstvenike koji će provoditi snimanja neba, navodi Xinhua. Teleskop, koji se ponekad naziva “Xuntian”, što doslovno znači “Istraživanje nebesa”, imat će impresivnu leću promjera 2 metra, što ga čini usporedivim s Hubble-om. Međutim, Xuntian se može pohvaliti 300 puta većim vidnim poljem od 31-godišnjeg Hubble-a, a svejedno zadržavajući sličnu rezoluciju.

Široko vidno polje omogućit će teleskopu da promatra do 40 posto neba tijekom deset godina koristeći ogromnu kameru od 2,5 milijardi piksela. Istaknuto je da će teleskop zajedno s kineskom svemirskom stanicom ko-orbitirati i moći će povremeno pristati na nju dok tamo obitava posada.

“Teleskop će biti postavljen u optički modul koji može samostalno letjeti u orbiti radi veće učinkovitosti svemirske sonde”, rekao je Zhou Jianping, glavni dizajner kineskog svemirskog program, u ožujku za Kinesku centralnu televiziju.

Xuntian dolazi u paru sa kineskom svemirskom stanicom

“U međuvremenu ćemo ga natjerati da leti približno u zajedničkoj orbiti s budućom svemirskom stanicom. To će nam pomoći da dopunimo teleskop i izvršimo nadogradnju kako bismo ga uvijek održavali na razini međunarodnih standarda”, dodao je Jianping.

Kineski svemirski teleskop. Izvor: CASC

To bi mogla biti velika prednost za CSST, jer je Hubble zahtijevao brojne misije popravka, nadogradnje i zamjene raznih komponenata i sustava.

U međuvremenu, na terenu se grade četiri centra za istraživanje astronomije širom Kine, fokusirani na rad s podacima iz svemirskog teleskopa, izvijestila je Xinhua prošle godine.

CSST će promatrati nebo kroz spektar ultraljubičastog i vidljivog svjetla. Značajni kozmološki i astronomski ciljevi uključuju istraživanje svojstava tamne materije i tamne energije, strukture svemira i nastajanja i evolucije galaksija, navodi se u članku iz 2019. Nacionalnog astronomskog opservatorija (NAOC) pri Kineskoj akademiji znanosti.

Kina priprema 11 lansiranja u bliskoj budućnosti

Također se očekuje ​​da će CSST dati svoj doprinos otkrivanju i istraživanju transneptunskih objekata (TNO) i asteroida u blizini Zemlje. Pored toga, kineski astronauti trenutno prolaze intenzivnu obuku za prve misije s posadom na izgradnji buduće stanice.

Kina se priprema za 11 lansiranja tijekom 2021. i 2022., uključujući četiri misije s posadom za fazu izgradnje projekta. Osnovni modul, nazvan “Tianhe”, što znači “Harmonija nebesa”, lansira se iz Wenchang-a u travnju, na temelju prethodnih priprema za Long 5. ožujka.

Jones A. (21.4.2021.), China wants to launch its own Hubble-class telescope as part of space station, LiveScience.com