Astronomija

Izvanzemaljski signali, tumačenje tišine: optimizam nasuprot pesimizmu

'Kozmičke litice' maglice Eta Carinae kako ih je snimio teleskop James Webb (©NASA/ESA/CSA).

Desetljećima duga potraga za radijskim signalima izvanzemaljskih civilizacija još uvijek nije donijela rezultate. Ipak, nedavna istraživanja EPFL-a potiču na nastavak istrage i strpljenje u “lov” na izvanzemaljski život.

Izvanzemaljski signali, tumačenje tišine: optimizam nasuprot pesimizmu

Više od šest desetljeća, amaterski i profesionalni astronomi pretraživali su nebo za dokazima izvanzemaljske inteligencije (SETI) kroz radijske signale. Unatoč tišini, Claudio Grimaldi iz Laboratorija za statističku biofiziku EPFL-a sugerira da odsutnost izvanzemaljskih radijskih signala ne ukazuje nužno na nedostatak izvanzemaljskog života. Umjesto toga, Zemlja bi mogla biti smještena unutar područja bez radiovalova koje emitiraju izvanzemaljske civilizacije.

Mliječni put: galaktička spužva

Grimaldijevo istraživanje u Astronomskom časopisu koristi statistički model koji nalikuje spužvi, čija čvrsta tvar predstavlja elektromagnetske signale izvanzemaljskog života, a njeni pori simboliziraju područja bez signala. Koristeći matematičke alate i Bayesovu statistiku, Grimaldi je otkrio da ako je Zemlja bila u “tihoj kugli” 60 godina, u našoj galaksiji procjenjuje se jedna do pet elektromagnetskih emisija po stoljeću.

Je li Zemlja u galaktičkoj praznini bez izvanzemaljskih signala?

Je li Zemlja u nekoj vrsti galaktičke praznine, koja nema izvanzemaljskih signala? U najoptimističnijem scenariju, izvanzemaljski signal mogao bi trebati više od 60 godina da stigne do Zemlje, dok najmanje optimističan scenarij procjenjuje čekanje od 2.000 godina. Radijski teleskopi moraju biti usmjereni u pravom smjeru kako bi otkrili te signale.

Budućnost SETI-ja: najbolje prakse za nastavak potrage

S inicijativama poput privatno financiranog projekta “Breakthrough Listen”, koji izdvaja 100 milijuna dolara za pretragu tehno-signala, Grimaldi ističe važnost određivanja kako nastaviti s naporima SETI-ja. Predlaže da bi upotreba podataka iz drugih astrofizičkih studija i njihovo učinjenje standardom praksom mogla biti najučinkovitija strategija.

Nesretno vrijeme ili neučinkovite metode?

Grimaldi smatra da je moguće da je Zemlja ušla u područje svemira bez elektromagnetskih signala baš kad su razvijeni radijski teleskopi, čime bi tišina bila rezultat nesretnog trenutka umjesto nesposobnosti detekcije signala. Možda je trik u pronalaženju izvanzemaljskog života imati više strpljenja i malo više sreće. Do tada, pripremajmo se bolje.