Astronomija

HWO je teleskop sljedeće generacije koji će tražiti Zemljinog blizanca

Znanstvenici sa Caltecha predstavili su pionirski koncept svemirskog teleskopa nazvanog Habitable Worlds Observatory (HWO). S ambicijom da nadmaši NASA-in James Webb Space Telescope (JWST), HWO je konstruiran da detektira tragove života na planetama sličnim Zemlji.

No, glavna svrha HWO-a nije samo potraga za životom. Ovo je sveobuhvatna opservatorija koja ima zadatak istraživati zvijezde, galaksije i egzoplanete. Premda su šanse otkrivanja života na egzoplanetima male, radionica Caltecha bila je posvećena poboljšanju tehnologije HWO-a kako bi se te šanse povećale.

Dimitri Mawet, istaknuti član tehničke skupine HWO-a i renomirani istraživač u Jet Propulsion Laboratoryju (JPL), ističe potrebu za inovacijama. “Naš je cilj razviti potrebne tehnologije tako da HWO pruža revolucionarne znanstvene rezultate bez neočekivanih troškova,” izjavio je Mawet.

Mapiranje budućnosti svemira

HWO je inicijalno predstavljen kao dio Desetljetnog pregleda astronomije i astrofizike 2020 (Astro2020). Planira se njegovo lansiranje između kasnih 2030-ih i ranih 2040-ih godina. Misija će se izmjenjivati između astrofizike i istraživanja egzoplaneta.

Fiona Harrison s Caltecha, ključna osoba u izvještaju Astro2020, istaknula je: “Astro2020 je posebno istaknuo HWO zbog njegovog potencijala da transformira polje astrofizike i razumijevanja solarnih sustava.”

Jedna od glavnih značajki HWO-a je sposobnost analize atmosfera egzoplaneta kako bi se pronašli indikatori života. Da bi to postigao, HWO mora efikasno filtrirati zasljepljujuću svjetlost zvijezda. Neki od predloženih metoda uključuju unutarnju masku, poznatu kao koronograf, te vanjsku masku u obliku suncokreta, nazvanu starshade. Obe tehnike ciljaju na detekciju slabe svjetlosti koja se odbija od planeta, slično kako bismo blokirali sunce kako bismo uslikali prijatelja.

Kada se svjetlost planeta uhvati, spektrometri će pretraživati kemijske tragove – moguće indikatore života.

“Vjerujemo da postoji milijarde planeta veličine Zemlje u nastanjivim zonama naše galaksije,” izjavio je Nick Siegler iz NASA-inog programa za istraživanje egzoplaneta u JPL-u. “Naša je namjera ispitati atmosfere tih egzoplaneta kako bismo pronašli kemikalije koje ukazuju na prisutnost života.”

Fokus na koronograf

NASA se intenzivno bavi koronografom za HWO, koristeći iskustva iz skorašnjeg Nancy Grace Roman svemirskog teleskopa. Dimitri Mawet, poznat po svojem inovativnom vorteks koronografu u Keck Planet Imager-u, ističe izazove. “Da bi se dobile slike planeta sličnih Zemlji, potrebna je napredna tehnologija. Smanjivanje smetnji od svjetlosti zvijezda postaje sve kompleksnije,” izjavio je.

U cilju poboljšanja koronografa, tim Caltecha razmatra upotrebu precizno kontroliranog deformabilnog zrcala koje smanjuje raspršenu svjetlost, čime se postižu jasnije slike egzoplaneta.

Nancy Grace Roman svemirski teleskop, koji je planiran za lansiranje 2027. godine, koristit će ovu tehnologiju koronografa. Vanessa Bailey iz JPL-a opisuje Roman Coronagraph Instrument kao “NASA-in korak prema otkriću izvanzemaljskog života.”

Mawet dodatno pojašnjava tehničke izazove: “Da bi HWO bio uspješan, moramo usavršiti našu tehnologiju zrcala i poboljšati našu sposobnost filtriranja svjetlosti zvijezda.”

U potrazi za blizancima Zemlje

Iako do lansiranja HWO-a ima još puno vremena, znanstvenici već sada traže potencijalne kandidate. Do sada je identificirano više od 5.500 egzoplaneta, no planeta identična Zemlji još uvijek nije pronađena. Alati poput Keck Planet Findera, pod vodstvom Caltecha, stalno se razvijaju i približavaju nas otkriću takvih planeta.

Kada HWO bude lansiran, znanstvenici se nadaju da će imati popis od oko 25 planeta sličnih Zemlji na kojima će se fokusirati istraživanje.

Put do ovih otkrića nije lagan, ali uz suradnju i timski rad, sve je moguće. Kako je direktorica JPL-a, Laurie Leshin, rekla: “Ovaj izazov nas pokreće. Radujemo se tome i zajedno radimo na ostvarenju ciljeva.”