Astronomija

Hera se priprema istražiti posljedice prvog testa planetarne obrane Zemlje

Europska svemirska agencija (ESA) planira lansiranje svemirske letjelice Here kako bi ispitala posljedice NASA-inog revolucionarnog testa planetarne obrane DART-a. Hera će istraživati štetu koju je izazvao NASA-in test preusmjeravanja asteroida (DART) kada se 2022. godine namjerno sudario s asteroidom Dimorphos. Ova misija, koja je provjeravala sposobnost Zemlje da se zaštiti od potencijalno opasnih asteroida, sada će dobiti detaljnu analizu.

Tijekom 2022. godine, NASA-in DART poslao je svemirsku letjelicu veličine hladnjaka koja se sudarila s Dimorphosom, malim satelitom koji kruži oko većeg asteroida Didymosa. Ovaj sudar, koji se dogodio 11 milijuna kilometara od Zemlje, imalo je za cilj pokazati može li se promijeniti putanja asteroida izravnim udarom. Misija je bila uspješna, skratila je orbitu Dimorphosa za 33 minute, dokazujući da je preusmjeravanje asteroida moguće.

Istraživanje rezultata

Unatoč uspjehu misije DART, mnoga pitanja ostaju. Kakav je Dimorphos bio prije udara i kolika je stvarna šteta? ESA-in misija će djelovati kao “istražitelj na mjestu zločina”, pažljivo ispitujući posljedice DART-ovog udara kako bi bolje razumjela kako funkcionira preusmjeravanje asteroida u praksi. Nalazi će biti ključni za usavršavanje strategija za zaštitu Zemlje od sličnih prijetnji u budućnosti.

Hera bi trebala biti lansirana na raketi SpaceX Falcon 9 iz Cape Canaverala na Floridi, iako “anomalija” otkrivena tijekom nedavne misije Crew-9 može uzrokovati odgode. Voditelj ESA-inog projekta Ian Carnelli izjavio je da tim očekuje odobrenje od američke Savezne zrakoplovne administracije, NASA-e i SpaceX-a, a lansirni prozor ostaje otvoren do 27. listopada.

Evo što je Hubble vidio kad je usmjerio pogled prema asteroidu Dimorphos

Što očekivati od Herinog putovanja

Nakon lansiranja, Hera će proći pokraj Marsa 2025. godine prije nego što stigne do Dimorphosa u prosincu 2026. Po dolasku, letjelica će provesti šest mjeseci prikupljajući podatke i proučavajući kako je udar utjecao na asteroid. Ovi uvidi će unaprijediti naše znanje o metodama planetarne obrane, osiguravajući bolju pripremu za suočavanje s potencijalnim prijetnjama iz svemira.

Asteroidi su već dugo izvor fascinacije i zabrinutosti. Dok veliki asteroidi, koji mogu izazvati globalnu katastrofu, udaraju Zemlju otprilike svakih 500.000 godina, manji asteroidi poput Dimorphosa, koji također mogu prouzročiti ozbiljnu štetu, pojavljuju se češće. Iako su gotovo svi veliki asteroidi već mapirani, znanstvenici su do sada identificirali samo oko 40% srednje velikih asteroida, što ostavlja praznine u našem znanju.

Neobična priroda Dimorphosa

DART-ova misija otkrila je da Dimorphos nije bio čvrsta stijena, kako se prvotno mislilo. Umjesto toga, vjerojatno je riječ o labavoj hrpi krhotina povezanih slabom gravitacijom. Ova struktura sugerira da, umjesto stvaranja kratera, DART možda u potpunosti preoblikovao asteroid. Ovi rezultati zbunjuju znanstvenike, što Herinu istragu čini još važnijom za razumijevanje ponašanja takvih nebeskih tijela.

Hera će nositi 12 znanstvenih instrumenata te dva nanosatelita za analizu Dimorphosa. Nanosatelit Juventas pokušat će povijesno sletjeti na asteroid, koristeći radar za ispitivanje njegove unutarnje strukture. Uz to, nanosatelit Milani proučavat će sastav asteroida i analizirati učinke DART-ovog udara s udaljenosti. Nakon što Hera završi svoju misiju, postoji mogućnost da će pokušati sletjeti na Dimorf ili Didimos, gdje bi nastavila prikupljati podatke o asteroidu.