• Astronomija
  • Brzi radio izboji iz udaljenih neutronskih zvijezda sliče potresima više nego sunčevim erupcijama
Astronomija

Umjetnički prikaz neutronske zvijezde.

Brzi radio izboji, poznati na Engleskom kao Fast Radio Bursts, ili FRB, predstavljaju astronomsku enigmu s obzirom da njihov točan uzrok i porijeklo još uvijek nisu potvrđeni. Iako su nevidljivi ljudskom oku, ovi intenzivni izboji radio energije jasno se prikazuju na radijskim teleskopima.

Dosadašnja istraživanja uočila su sličnosti između energetske distribucije ponavljajućih FRB-a i potresa te sunčevih erupcija. Međutim, novo istraživanje na Sveučilištu u Tokiju proučavalo je vremenske i energetske karakteristike FRB-a te otkrilo značajne razlike između FRB-a i sunčevih erupcija, ali i mnoge sličnosti između FRB-a i potresa. Ovi nalazi podupiru teoriju da su FRB-ovi uzrokovani “zvjezdanimpotresima” na površini neutronskih zvijezda.

Važnost otkrića za znanost

Ova spoznaja mogla bi nam pomoći bolje razumjeti potrese, ponašanje materije visoke gustoće i aspekte nuklearne fizike. Istraživanje je objavljeno u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Brzi radio izboji su izrazito snažni i svijetli izboji energije koji su vidljivi na radijskim valovima. Prvi put otkriveni 2007. godine, ovi izboji mogu putovati milijardama svjetlosnih godina, ali obično traju samo tisućinke sekunde. Procjenjuje se da bi svakodnevno moglo biti i do 10,000 FRB-a ako bismo mogli promatrati cijelo nebo. Dok većina dosad detektiranih izvora izboja pokazuje jednokratne događaje, postoji oko 50 izvora FRB-a koji emitiraju izboje ponovno.

Iako je uzrok FRB-a još uvijek nepoznat, neke teorije sugeriraju da ih možda emitiraju neutron zvijezde. Ove zvijezde nastaju kada superdivovska zvijezda kolabira, transformirajući se iz mase osam puta veće od našeg Sunca u super gustu jezgru promjera samo 20–40 kilometara.

Zvjezdani potresi kao uzrok FRB-a

Profesor Tomonori Totani iz Odjela za astronomiju na Sveučilištu u Tokiju izjavio je: “Teoretski je postojala pretpostavka da bi površina magnetara, vrste neutronskih zvijezda s iznimno jakim magnetskim poljima, mogla doživjeti zvjezdane potrese slične zemaljskim potresima.”

Nakon analize gotovo 7.000 izboja iz tri različita izvora FRB-a, otkrili su sličnosti između FRB-a i podataka o potresima, ali i značajne razlike između FRB-a i sunčevih erupcija.

Rezultati sugeriraju postojanje čvrste kore na površini neutronskih zvijezda, te da zvjezdani potresi na ovim površinama iznenada oslobađaju ogromne količine energije koje mi prepoznajemo kao FRB. Ekipa planira nastaviti analizu novih podataka o FRB-ima kako bi potvrdili da su sličnosti koje su pronašli univerzalne. “Proučavajući zvjezdane potrese na udaljenim ultra gustim zvijezdama, koji su potpuno različiti okoliši od Zemlje, možemo dobiti nove uvide o potresima koji se događaju na našem planetu,” dodao je Totani.

“Unutrašnjost neutronskih zvijezda predstavlja najgušće mjesto u svemiru, usporedivo s unutrašnjošću atomskog jezgra. Zvjezdani potresi na neutronskim zvijezdama otvorili su mogućnost stjecanja novih spoznaja o materiji vrlo visoke gustoće i osnovnim zakonima nuklearne fizike,” zaključuje se u istraživanju.