U neočekivanom preokretu, čini se da Boeing, zrakoplovni gigant dugogodišnje povezan s nekim od najvažnijih NASA-inih svemirskih programa, razmatra prodaju svog Starliner svemirskog vozila — programa koji je prvotno bio zamišljen kao revolucija u ljudskim letovima u sklopu NASA-inog Programa komercijalne posade. Nakon niza skupih prepreka i neispunjenih obećanja, izvori ukazuju da bi Boeing mogao potpuno napustiti ovu industriju dok se bori s ozbiljnim financijskim i operativnim pritiscima.
Težak put za Starliner
Starliner kapsula, namijenjena prijevozu astronauta na Međunarodnu svemirsku postaju, razvija se više od desetljeća. Unatoč godinama rada i milijardama ulaganja, Boeing se suočava sa značajnim tehničkim problemima koji odgađaju uspješne misije s posadom i narušavaju povjerenje među partnerima i dionicima. Prošlog je mjeseca Starliner napustio Međunarodnu svemirsku postaju bez posade zbog neriješenih tehničkih problema koji su smatrani previše rizičnima za ljudsku posadu.
Ovaj najnoviji događaj nastavlja zabrinjavajući trend. Svaki pokušaj uspostave Starlinera kao pouzdanog prijevoznog sredstva za posade naišao je na trajne izazove, što je dovelo NASA-u do prioritiziranja SpaceX-ove Crew Dragon letjelice za nadolazeće rotacije posade. Do danas, Boeingov Starliner program prikupio je nevjerojatnih 1,85 milijardi dolara razvojnih gubitaka, s dodatnih 250 milijuna dolara gubitaka u trećem tromjesečju.
Financijski pritisci i restrukturiranje
Boeingovi problemi nisu ograničeni na svemir. Tvrtka se suočila sa značajnim financijskim poteškoćama u sektoru komercijalne avijacije, od problema s kontrolom kvalitete do dugotrajnog štrajka industrijskih radnika koji je utjecao na tisuće zaposlenika. Boeing je nedavno najavio smanjenje radne snage za deset posto — otprilike 17.000 zaposlenika — u pokušaju da obuzda sve veće troškove. Ove mjere naglašavaju ozbiljnost situacije i mogu ukazivati na Boeingovu namjeru da se usredotoči na održivije operacije.
Boeing je čak pristupio svemirskoj tvrtki Jeffa Bezosa, Blue Originu, zainteresiran za potencijalnu prodaju Starliner projekta. Iako su razgovori u preliminarnoj fazi, ovaj potez sugerira Boeingov interes za smanjenjem gubitaka i usmjeravanje resursa na stabilnija područja.
NASA-ine ambicije za Mjesec
Unatoč neizvjesnoj budućnosti Starlinera, Boeing ostaje duboko posvećen razvoju Space Launch System (SLS) — NASA-ine “heavy” rakete namijenjene za vraćanje astronauta na Mjesec prvi put nakon više od 50 godina. SLS projekt također je bio suočen s kašnjenjima i premašenjem proračuna, dok je NASA-in generalni inspektor u kolovozu objavio kritički izvještaj o skupim doprinosima Boeinga. Ipak, Boeing je potvrdio svoju ulogu u osiguravanju uspjeha SLS programa, postavljajući ga kao ključan dio svoje dugoročne svemirske strategije.
U nedavnom razgovoru s analitičarima, Boeingov izvršni direktor Kelly Ortberg naglasio je potrebu tvrtke za preispitivanjem prioriteta. “Bolje je raditi manje i raditi to bolje nego raditi više i ne raditi to dobro”, izjavio je Ortberg. “Kako želimo da ova tvrtka izgleda za pet i deset godina? I dodaju li te stvari vrijednost tvrtki ili nas ometaju?”
Budućnost Boeingovog svemirskog programa
Za Boeing bi odluka o prodaji Starlinera označila značajnu promjenu. Tijekom godina tvrtka je gradila nasljeđe u pionirskim radovima u svemirskoj tehnologiji, od Apollo programa do Međunarodne svemirske postaje. Međutim, rastući financijski pritisci i jaka konkurencija iz agilnih, privatno financiranih subjekata poput SpaceX-a oblikovali su krajolik svemirske industrije, izazivajući Boeingovu tradicionalnu ulogu.
Ako Boeing uspješno pronađe kupca za Starliner, to bi moglo otvoriti novo poglavlje za svemirski brod pod drugačijim vodstvom, moguće povećavajući njegov razvojni tempo i financijsku održivost. S druge strane, ako Boeing odluči nastaviti sa Starlinerom, suočit će se s povećanim pritiskom da riješi tehničke probleme i povrati povjerenje u pouzdanost svemirske letjelice.