Astronomija

Astronomi proučavaju evoluciju obližnje supernove tipa Ia

Koristeći niz teleskopa na Zemlji, astronomi su proveli detaljna fotometrijska i spektroskopska promatranja supernove tipa Ia u blizini, poznate kao SN 2020nlb. Rezultati ove opsežne opservacijske kampanje, objavljeni 16. siječnja na otvorenom serveru arXiv, pružaju ključne uvide u evolucijski proces ove zvjezdane eksplozije.

Supernove tipa Ia (SN Ia) nalaze se u binarnim zvjezdnim sustavima gdje jedan od partnera je bijeli patuljak. Ove zvjezdane eksplozije imaju iznimnu važnost za znanstvenu zajednicu, jer pružaju bitne informacije o razvoju zvijezda i galaksija.

Supernova SN 2020nlb je detektirana 25. lipnja 2020. godine pomoću sustava Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS), ubrzo nakon njezine eksplozije u lećastoj galaksiji Messier 85 (M85), koja je udaljena oko 60 milijuna svjetlosnih godina. Spektroskopska istraživanja SN 2020nlb, započeta odmah nakon otkrića, potvrdila su da je riječ o supernovi tipa Ia.

Tim astronoma pod vodstvom Stevena Williamsa sa Sveučilišta u Turku, Finska, započeo je s praćenjem SN 2020nlb 16 sati nakon njezina otkrića. Promatranja, koja su se uglavnom koristila Liverpool Telescope (LT) i Nordic Optical Telescope (NOT), pružila su obilje podataka o karakteristikama ove supernove.

Analiza SN Ia

“U ovom članku predstavljamo promatranja koja uključuju jedan od najranijih visokokvalitetnih spektara, kao i neke od najranijih višespektralnih fotometrijskih analiza SN Ia do sada,” napisali su istraživači.

Fotometrijska i spektroskopska praćenja koja je proveo tim profesora Williamsa trajala su gotovo 600 dana nakon eksplozije SN 2020nlb. Procijenjeno je da je supernova otkrivena samo dva dana nakon njezina prvog svjetla.

Iz promatranja je utvrđeno da je SN 2020nlb izblijedila za 1,28 magnituda u B-bandu tijekom prvih 15 dana nakon dostizanja maksimalne svjetlosti. Dakle, njezin pad intenziteta bio je brži u odnosu na prosječnu supernovu tipa Ia, što ukazuje na to da je manje sjajna u usporedbi s tipičnim supernovama te klase.

Spektar SN 2020nlb, snimljen gotovo tri dana nakon prvog svjetla, pokazao je snažne značajke jednostruko ioniziranih metala. Nadalje, spektroskopska analiza obavljena 594 dana nakon maksimalne svjetlosti pokazala je nestanak jake emisijske linije željeza, s padom ionizacijske ravnoteže izbačene mase.

Najraniji spektri SN 2020nlb sličili su spektrima maksimalne svjetlosti SN 1991bg i sličnih supernova. Kasnije, spektri SN 2020nlb evoluirali su postajući topliji i sličniji SN 2011fe kako se približavala vrhuncu svjetlosti.

Autori studije napominju da spektroskopska analiza SN 2020nlb u usporedbi s drugim supernovama tipa Ia ukazuje na mogući trend: supernove koje su bile svjetlije u trenutku maksimalne svjetlosti često pokazuju višu razinu ionizacije u fazi kada postaju nebularne. To bi moglo sugerirati da postoji temeljna razlika između SN 2020nlb i sličnih supernova u odnosu na većinu uobičajenih supernova tipa Ia.