Astronomi objavili 42 najkvalitenije slike asteroida

Najkvalitetnije slike 42 najveća asteroida u Sunčevom sustavu do sada.

Astronomi su predstavili rezultate zemaljskog snimanja najvećih asteroida u Glavnom pojasu, provedenog pomoću teleskopa VLT. Uspjeli su dobiti slike površine 42 tijela i odrediti njihova svojstva, osobito kako bi utvrdili ovisnost oblika asteroida o njihovoj masi i razdoblju rotacije oko vlastite osi.

Astronomi objavili potpuno nove slike najvećih asteroida u Sunčevom sustavu

Stare metode

Do nedavno su samo neki od najvećih asteroida u Glavnom pojasu, poput Ceresa, Pallasa ili Vesta, bili meta promatranja pomoću zemaljskih (VLT, Keck opservatorij) ili svemirskih (Hubble) teleskopa, što nam je omogućilo dobiti slike njihove površine u optičkom ili infracrvenom području. U drugim slučajevima, samo međuplanetarne postaje mogle su dobiti sliku površine asteroida.

Plakat 42 najveća asteroida u Sunčevom sustavu. Izvori: ESO/M. Kornmesser/Vernazza et al./MISTRAL algoritam (ONERA/CNRS)

Naprednija zapažanja

Međutim, od 2014. godine situacija se počela mijenjati, budući da je na kompleksu teleskopa VLT pokrenut instrument SPHERE (Spectro-Polarimetric High-Contrast Exoplanet REsearch instrument). Unatoč činjenici da je njegov glavni zadatak izravno pregledavati egzoplanete oko drugih zvijezda, savršen je za promatranje asteroida ili patuljastih planeta u Sunčevom sustavu.

14 najvećih asteroida u Sunčevom sustavu.Izvori: M. Kornmesser, Vernazza i sur. (ESO); MISTRAL algoritam (ONERA / CNRS)

42 najveća asteroida u Glavnom pojasu

Tim astronoma predvođen Pierreom Vernazzom iz Astrofizičkog laboratorija u Marseilleu predstavio je rezultate opsežnog programa promatranja, koji je trajao od svibnja 2017. do rujna 2019., a obuhvatio je 42 najveća asteroida u Glavnom pojasu, smještena između Marsa i Jupitera. Promatranja su provedena u optičkom rasponu valnih duljina pomoću ZIMPOL (Zurich IMaging POLarimeter) kamere-polarimetra, koji je dio SPHERE-a.

Sljedeća skupina asteroida koji su fotografirani.Izvori: M. Kornmesser, Vernazza i sur. (ESO); MISTRAL algoritam (ONERA / CNRS)

Ciljevi

Ciljevi promatranja bili su dvadeset tijela promjera većeg od dvjesto kilometara, devetnaest asteroida promjera sto do dvjesto kilometara i tri objekta promjera 85 do sto kilometara koji pripadaju različitim spektralnim klasama .

Oblici

Znanstvenici su utvrdili da svi promatrani asteroidi (s izuzetkom Kleopatre) promjera većeg od sto kilometara imaju oblik blizu elipsoida, a odstupanje od idealnog oblika je veće, što je manja veličina tijela. Osim toga, uočeno je da su tijela koja se brzo rotiraju produženija od predmeta koji se sporo rotiraju.

Najmanji od 42 asteroida.Izvori: M. Kornmesser, Vernazza i sur. (ESO); MISTRAL algoritam (ONERA / CNRS)

Gustoća

Gustoća proučavanih asteroida varirala je od 1,3 do 4,3 grama po kubičnom centimetru, što u kombinaciji s različitim albedom ukazuje na različite sastave ovih tijela. Znanstvenici osobito promatrane asteroide dijele na dvije vrste – siromašne hlapljivim tvarima (gustoća je veća 2,7 grama po kubičnom centimetru) i bogate hlapljivim tvarima (gustoća manja od 2,2 grama po kubičnom centimetru).

Makroporoznost

Konačno, još jedan zaključak – stupanj makroporoznosti asteroida opada s povećanjem njihove veličine i postaje minimalan (manji od 5–10 posto) samo u slučaju najvećih tijela čija je masa veća od 10 19 kilograma.

ESO. (n.d.). Meet the 42: ESO images some of the biggest asteroids in our Solar System.
• Phys.org. (2021, October 12). ESO images some of the biggest asteroids in our Solar System.
• Starr, M. (n.d.). 42 of the biggest asteroids in the solar system revealed in glorious new images. ScienceAlert.
• Vernazza, P. (n.d.). VLT/SPHERE imaging survey of the largest main-belt asteroids: Final results and synthesis. Astronomy & Astrophysics.