Pogledajte nevjerojatnu fotografiju galaksije NGC 4689

Ova fotografija snimljena Hubble svemirskim teleskopom prikazuje sjajnu spiralnu galaksiju NGC 4689. ESA/Hubble & NASA, D. Thilker, J. Lee i PHANGS-HST tim.

Ova fotografija svemirskog teleskopa Hubble prikazuje dragocjenu spiralnu galaksiju NGC 4689, koja se nalazi 54 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Berenikina Kosa (Coma Berenices). Ovo zviježđe jedinstveno je među 88 službeno priznatih od strane Međunarodne astronomske unije (na negl. International Astornomical Union – IAU) jer je jedino nazvano po povijesnoj osobi, kraljici Bereniki II od Egipta.

Latinska riječ “coma” odnosi se na kosu, što znači da se NGC 4689 nalazi u kraljičinoj kosi. Ljudi iz Berenikinog vremena shvaćali su ovo doslovno, jer prema priči, njezin dvorski astronom vjerovao je da su bogovi smjestili pramen Berenikine kose među zvijezde, pretvorivši ga u zviježđe. Zato se ovo sazviježđe naziva Berenikina Kosa (Coma Berenices).

Značaj NGC 4689 u modernoj astronomiji

NGC 4689 ima zanimljivo, iako manje kraljevsko, mjesto u modernoj astronomiji. Svemir je nevjerojatno prostran, pa je na udaljenosti od 54 milijuna svjetlosnih godina NGC 4689 relativno blizu za galaksiju. Ova fotografija uključuje podatke iz dvaju seta promatranja, jednog iz 2019. godine i drugog iz 2024. godine, oba dijela programa koji su promatrali više “bliskih” galaksija.

Program promatranja iz 2024. godine zanimljiv je primjer kako Hubble, izuzetno produktivan teleskop više od tri desetljeća, i Svemirski teleskop James Webb nadopunjuju jedan drugoga. Promatranja prikupljena pomoću Webba transformirat će naše razumijevanje kako se galaksije mijenjaju i evoluiraju tijekom vremena, pružajući infracrvene podatke na dosad neviđenoj razini detalja i jasnoće. Međutim, ultraljubičasta i vidljiva svjetlosna promatranja iz Hubblea, poput onih korištenih za stvaranje ove fotografije, nadopunjuju Webbova promatranja.

Važnost podataka Hubblea

U ovom slučaju, podaci iz Hubblea nude točniju procjenu zvjezdanih populacija u obližnjim galaksijama, što je ključno za razumijevanje njihove evolucije. Promatranja Hubblea i Webba igraju važnu ulogu u razvoju našeg razumijevanja kako galaksije nastaju i evoluiraju, a promatranja NGC 4689 dragocjeni su dio tog istraživanja.