• Svemir
  • Međunarodni tim istraživača predstavio katalog egzotičnih planeta

Međunarodni tim istraživača predstavio katalog egzotičnih planeta

Munje na dalekim egzoplanetima mogu predstaviti problem za potragu života

Dok su tisuće planeta otkrivene oko drugih zvijezda, još uvijek malo znamo o njima. NASA-in novi katalog, koji sadrži 126 egzotičnih, novootkrivenih svjetova, pruža detaljna mjerenja koja omogućuju usporedbe s našim Sunčevim sustavom. Katalog sadrži fascinantnu mješavinu različitih vrsta planeta izvan našeg Sunčevog sustava, od rijetkih svjetova s ekstremnim uvjetima do onih koji bi potencijalno mogli podržavati život.

Planete je analizirala velika, međunarodna skupina znanstvenika koristeći NASA-in satelit za istraživanje tranzitnih egzoplaneta (TESS) u suradnji s W.M. Keck opservatorijem. Rezultati su objavljeni u časopisu The Astrophysical Journal Supplement Series.

“Relativno malo poznatih egzoplaneta ima mjerenje i mase i radijusa. Kombinacija tih mjerenja nam govori od čega bi planeti mogli biti sastavljeni i kako su nastali,” rekao je Stephen Kane, astrofizičar sa Sveučilišta Kalifornija u Riversideu i glavni istraživač TESS-Keck istraživanja. “S ovim informacijama možemo početi odgovarati na pitanja o tome gdje se naš Sunčev sustav uklapa u veliku tapiseriju drugih planetarnih sustava,” dodao je Kane.

Proces Razvoja Kataloga

Istraživački tim proveo je tri godine razvijajući katalog. Analizirali su više od 13.000 mjerenja radijalne brzine (engl. Radial Velocity – RV) kako bi izračunali mase 120 potvrđenih planeta i šest kandidata za planete, raspoređenih po sjevernom nebu.

Iako sami planeti nisu vidljivi, oni imaju vidljiv učinak na svoje matične zvijezde. Dok orbitiraju, planeti ‘povlače’ svoje zvijezde, uzrokujući njihovo ‘ljuljanje’ Kada se zvijezda pomiče prema teleskopu, njena svjetlost postaje malo plavija; kada se pomiče od nas, svjetlost postaje malo crvenija. Ovaj fenomen je sličan ponašanju zvuka zbog Dopplerovog efekta, gdje sirena vatrogasnog vozila zvuči jače dok se približava a slabije dok se udaljava.

Tehnike Otkrivanja Planeta

“Ova mjerenja radijalne brzine omogućuju astronomima da otkriju i saznaju svojstva ovih egzoplanetarnih sustava. Kada vidimo zvijezdu koja se redovito ljulja naprijed-natrag, možemo zaključiti prisutnost orbitirajućeg planeta i izmjeriti njegovu masu,” rekao je Ian Crossfield, astrofizičar sa Sveučilišta Kansas i koautor kataloga. Nekoliko planeta u TESS-Keck istraživanju ističe se kao ključni za produbljivanje razumijevanja astronoma o raznolikim načinima na koje planeti nastaju i evoluiraju.

Povezani istraživački rad, kojeg je autorica Michelle Hill, studentica diplomskog studija na UCR-u, objavljen u časopisu The Astronomical Journal, najavljuje otkriće dva nova planeta koja orbitiraju zvijezdu sličnu našem Suncu. Prvi je takozvani “sub-Saturn” planet s masom i radijusom između Neptuna i Saturna.

Umjetnički prikaz 126 planeta iz najnovijeg TESS-Keck kataloga temelji se na podacima o radijusu, masi, gustoći i temperaturi planeta. Planeti koji zahtijevaju dodatne podatke za potpunu karakterizaciju označeni su upitnicima. Zasluge: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenk.

“Još uvijek traje rasprava o tome jesu li takvi (sub-Saturn) planeti zaista rijetki, ili smo samo loši u pronalaženju takvih planeta,” rekla je Hill. “Dakle, ovaj planet, TOI-1386 b, važan je dodatak ovoj skupini planeta.” TOI-1386 b treba samo 26 dana da obiđe svoju zvijezdu, dok njegov susjed, planet s masom sličnom Saturnu, treba 227 dana za istu orbitu.

Otkrivanje Novih Vrsta Planeta

Još jedan istraživački rad, kojeg je autorica Daria Pidhorodetska, studentica diplomskog studija na UCR-u, dostupan na otvorenom serveru arXiv, opisuje planet otprilike polovice veličine Neptuna koji treba samo 19 dana da orvitira svoju zvijezdu, koja je slična našem Suncu.

“Planeti manji od Neptuna, ali veći od Zemlje najčešći su svjetovi u našoj galaksiji, a ipak su odsutni iz našeg Sunčevog sustava. Svaki put kada se otkrije novi, podsjeća nas na to koliko je naš svemir raznolik i da naše postojanje u kozmosu može biti jedinstvenije nego što možemo shvatiti,” rekla je Pidhorodetska.

Postoji mnogo zvijezda koje nisu slične našem Suncu. Ako znanstvenici žele napraviti odgovarajuće usporedbe između našeg svijeta i drugih, moraju pronaći zvijezde slične dobi, veličine i mase. “Tada možemo raditi usporedbe jabuka s jabukama,” rekao je Kane. “To je uzbudljiv dio radova koje su izradile Michelle i Daria, jer to omogućuju.”

Ekstremni Planeti

Planeti s još ekstremnijim, ultra-kratkim orbitama oko zvijezda koje nisu poput našeg Sunca također su detaljno opisani u katalogu. Jedan je toliko blizu svojoj narančastoj patuljastoj zvijezdi da završava orbitu za manje od 12 sati.

“TOI-1798 c orbitira svoju zvijezdu tako brzo da jedna godina na ovom planetu traje manje od pola dana na Zemlji. Zbog njihove blizine matičnim zvijezdama, planeti poput ovog su također ultra vrući—primaju više od 3000 puta više zračenja nego Zemlja od Sunca,” rekao je Alex Polanski, student fizike i astronomije na Sveučilištu Kansas i glavni autor kataloga.

“Postojanje u ovom ekstremnom okruženju znači da je ovaj planet vjerojatno izgubio bilo kakvu atmosferu koju je prvotno imao,” dodao je Polanski. Ovaj novi katalog predstavlja veliki doprinos NASA-inom TESS projektu i pomaže u odgovoru na pitanje jesu li drugi planeti sposobni podržavati život kakav poznajemo. “Jesmo li mi jedinstveni? Još uvijek nemamo konačan odgovor, ali naš novi katalog masa predstavlja veliki korak prema razumijevanju tog pitanja,” rekao je Kane.