• Svemir
  • Fizičari riješili zagonetku o drevnoj galaksiji koju je otkrio Webb

Fizičari riješili zagonetku o drevnoj galaksiji koju je otkrio Webb

Astronomi otkrili impresivnu masivnu galaksiju

U rujnu prošle godine, Svemirski teleskop James Webb (JWST), otkrio je JWST-ER1g, ogromnu drevnu galaksiju koja je nastala u doba kada je svemir imao tek četvrtinu svoje sadašnje starosti. Ovo iznenađujuće otkriće povezano je s Einsteinovim prstenom. To je zbog toga što JWST-ER1g djeluje kao leća koja savija svjetlost iz udaljenog izvora, koja se zatim pojavljuje kao prsten. Ovaj fenomen, poznat kao snažno gravitacijsko lećenje, potvrđuje Einsteinovu teoriju opće relativnosti. Ukupna masa unutar prstena sastoji se od dvije komponente: zvjezdane mase i mase tamne tvari. “Ako oduzmemo zvjezdanu masu od ukupne mase, dobivamo masu tamne tvari,” izjavio je Hai-Bo Yu, profesor fizike i astronomije na Sveučilištu Kalifornija, Riverside. Njegov tim je objavio novi rad o JWST-ER1g u časopisu The Astrophysical Journal Letters, gdje su predložili novo objašnjenje za neočekivano visoku masu tamne tvari. “No, vrijednost mase tamne tvari čini se većom nego što se očekivalo. To je zbunjujuće. U našem radu nudimo objašnjenje.”

Halo tamne tvari, nevidljiva tvar koja okružuje galaksije poput JWST-ER1g, iako nikada nije otkrivena u laboratorijima, čvrsto je podržana od strane fizičara koji vjeruju da tamna tvar, koja čini 85% materije u svemiru, stvarno postoji. “Kada obična tvar – primitivni plin i zvijezde – kolabira i kondenzira se unutar haloa tamne tvari JWST-ER1g, to može dovesti do kompresije haloa, rezultirajući visokom gustoćom,” rekao je Demao Kong, diplomski student druge godine na Sveučilištu Kalifornija, Riverside (UCR), koji je vodio analizu. “Naše numeričke studije pokazuju da ovaj mehanizam može objasniti visoku gustoću tamne tvari u JWST-ER1g – veću masu tamne tvari u istom volumenu, što rezultira većom gustoćom.”

Prema Danengu Yangu, poslijedoktorandu na Sveučilištu Kalifornija, Riverside (UCR) i suautoru znanstvenog rada, galaksija JWST-ER1g, nastala 3,4 milijarde godina nakon Velikog praska, pruža “izvrsnu priliku da saznamo više o tamnoj tvari.” “Ovaj objekt snažnog lećenja je jedinstven zbog svojeg savršenog Einsteinovog prstena, koji nam omogućuje da dobijemo vrijedne informacije o ukupnoj masi unutar prstena, što je ključan korak za testiranje svojstava tamne tvari,” dodao je Yang. “JWST pruža neviđenu priliku za promatranje drevnih galaksija koje su formirane dok je svemir bio mlad,” izjavio je Yu. “Očekujemo da ćemo vidjeti još mnogo iznenađenja od JWST-a i uskoro saznati više o tamnoj tvari.”