• Svemir
  • Znanstvenici snimili tajanstveni komet koji već desetljećima aktivno ‘eksplodira’

autor

Profesionalni i amaterski astronomi otkrili su da je komet 29P/Schwassmann-Wachmann nedavno doživio neobično veliku eksploziju, iako obično ima više manjih eksplozija tijekom cijele godine.

Eksplodirajući komet?

Komet 29P prvi je puta uočen 1927. godine, a ubrzo nakon otkriveno je da kruži oko Sunca na putanji poput planeta u prostoru između Jupitera i Saturna. Također je utvrđeno da je vrlo velik – promjera otprilike 60 km. Kasnije su astronomi otkrili da se ponaša drugačije od ostalih kometa. Naime, umjesto da – zbog topljenja – ispušta materijal s vanjskih slojeva tijekom bliskih letova oko Sunca, povremeno je pokazivao svojevrsno eksplozivno ponašanje. Točnije, nešto je izbacivao iz unutrašnjosti, zbog čega je komet jako sjajio. Izbacivanje je zatim palo natrag na komet, dodajući „premaz“. Daljnja promatranja pokazala su povremeno javljanje mnogo većih eksplozije nakon kojih bi komet zasjao još jače. Još jedna takva velika eksplozija ponovno se dogodila nedavno, krajem rujna.

Snimka nedavne ‘eksplozije’ kometa (izvor: Faulkes Telescope Project, Las Cumbres Observatory telescope network, McDonald node. Authors:Julio Vannini (NIC), Daniel Jose Mendicini (ARG))

Promatranja i istraživanja pokazala su da su i male i velike eksplozije nepredvidljive i da nemaju jasan obrazac. U posljednjoj, rujanskoj, eksploziji bilo je više erupcija i komet je porastao u svjetlini na otprilike 250 puta veću od svoje normalne svjetline.

Zašto se tako ponaša?

Nitko, zapravo, ne zna zašto komet eruptira, iako se čini da velike eksplozije djeluju na način sličan nekim vulkanima. Izbacivanje iz malih erupcija prekriva vanjsku stranu kometa, stvarajući svojevrsnu „školjku“. To – sugeriraju istraživači – dovodi do povećanja pritiska. Na kraju, pritisak je dovoljno jak da probije ledenu koru, što dovodi do vrlo velike erupcije.

Većinu istraživanja ovoga kometa provode provedenog amateri s tzv. dvorišnim teleskopima. Vrijeme na velikim teleskopima postalo je toliko konkurentno da se većina profesionalaca usredotočuje na veće, važnije projekte. Međutim, amaterska astronomska zajednica nadala se da će saznati više o kometu tijekom ovog velikog izbijanja, budući da je nekoliko profesionalnih timova zatražilo i dobilo vrijeme na svemirskom teleskopu Hubble da zaviri u komet. Nažalost, te su nade propale jer je Hubble doživio tehničke probleme koji su ga spriječili da izbliza promotri komet te je, nažalost, propustio uhvatiti najrecentniju eksploziju.

Amaterski astronomi primijetili četiri uzastopne detonacije na kometu 29P iza Jupitera

Bob Yirka (3. studenoga 2021.), Mysterious comet has been having multiple large outbursts, phys.org (pristup 3. studenoga 2021.)

Tereza Pultarova (3. studenoga 2021.), This mysterious comet’s super-bright outbursts have astronomers puzzled, space.com (pristup 3. studenoga 2021.)