• Znanost
  • Znanstvenici otkrili izgubljeni kontinent između Kanade i Grenlanda star 60 milijuna godina
Znanost

Znanstvenici su otkrili ‘izgubljeni kontinent’ duboko u južnom dijelu Arktičkog oceana, koji je nastao prije 60 milijuna godina.

Istraživači s britanskog Sveučilišta Derby slučajno su otkrili kopnenu masu dugu 400 kilometara ispod Davisovog prolaza, između Kanade i Grenlanda, dok su proučavali tektonske pokrete tog područja.

Novo otkriveni proto-mikrokontinent Davisovog prolaza, tektonski blok koji se odvojio od većeg kontinenta, nastao je tijekom dugotrajnog razdoblja riftinga i širenja morskog dna između Grenlanda i Sjeverne Amerike, objasnili su znanstvenici.

Tim je sugerirao da se ovaj proto-mikrokontinent odvojio od Grenlanda prije oko 118 milijuna godina, kada su se tektonske ploče između Grenlanda i Kanade razdvojile.

“Rifting (razdvajanje) i formiranje mikrokontinenata su kontinuirani fenomeni. Sa svakim potresom možda radimo prema sljedećem odvajanju mikrokontinenta,” izjavio je dr. Jordan Phethean za Phys.org.

Identifikacija Novog Mikrokontinenta

Istraživači su identificirali novi mikrokontinent koristeći podatke o debljini kore iz gravitacijskih karata, seizmičkih refleksija i modeliranja tektonskih ploča. Gravitacijske karte pružaju informacije o gustoći stijena te dubini i distribuciji anomalnih stijena.

Tehnike mapiranja pratile su promjene u kretanju morskog dna tijekom milijuna godina, identificirajući “izolirani teren relativno debele kontinentalne kore koji se odvojio od Grenlanda tijekom novo prepoznate faze ekstenzije duž zapadnog Grenlanda,” navodi se u studiji.

Proto-mikrokontinenti su dijelovi kontinentalne litosfere, vanjskog sloja Zemljine kore podijeljene na tektonske ploče. Polu-tekući sloj stijena, smješten oko 80 do 200 kilometara ispod površine Zemlje, zagrijava se i topi, uzrokujući protok stijena.

Početni rifting između Kanade i Grenlanda započeo je prije otprilike 118 milijuna godina, ali morsko dno nije se počelo širiti sve do prije 61 milijun godina, što je stvorilo današnji Davisov prolaz.

Nakon otprilike tri milijuna godina, smjer širenja morskog dna promijenio se iz sjeveroistok-jugozapad na sjever-jug, što je odvojilo proto-mikrokontinent Davisovog prolaza. Ova promjena trajala je 33 milijuna godina i završila kada je Grenland udario u otok Ellesmere na sjeveru.

Znanstvenici se nadaju da će njihova otkrića pomoći u razumijevanju nastanka drugih proto-mikrokontinenata širom svijeta, uključujući mikrokontinent Jan Mayen sjeveroistočno od Islanda i Gulden Draak Knoll uz obalu zapadne Australije.

“Cilj našeg rada je dovoljno dobro razumjeti formiranje mikrokontinenata kako bismo predvidjeli njihov budući razvoj,” objasnio je Phethean za Phys.org. “Rifting i formiranje mikrokontinenata su kontinuirani fenomeni,” zaključio je dr. Phethean, ističući važnost daljnjih istraživanja.