• Svemir
  • Znanstvenici naišli na neočekivano otkriće na mjestu slijetanja nove kineske misije na Mjesec

Bliža i daleka strana Mjeseca. NASA-LRO.

Daleka strana Mjeseca predstavlja tajanstveno područje koje nikada nije vidljivo sa Zemlje. Najizraženija značajka Mjeseca je asimetrija između bliže i dalje strane u sastavu, debljini kore i vulkanizmu. Zbog nedostatka uzoraka s te strane, znanstvenici još nisu postigli konsenzus o podrijetlu asimetrije, što ostaje jedno od ključnih neriješenih pitanja lunarne znanosti. Misija Chang’e-6, lansirana 3. svibnja 2024., trenutno putuje prema Mjesecu kao prva misija na svijetu koja će donijeti uzorke s daleke strane. Cilj je prikupiti oko 2 kg mjesečevog tla iz južne ravnice bazena Aitken blizu Južnog pola, najvećeg poznatog kratera u Sunčevom sustavu. Ovi uzorci nose golem znanstveni potencijal za rješavanje pitanja lunarne asimetrije i mogu preoblikovati naše razumijevanje najbližeg nebeskog susjeda.

Prema radu nedavno objavljenom u časopisu Earth and Planetary Science Letters, dr. Yuqi Qian, profesori Joseph Michalski i Guochun Zhao s Odjela za geoznanosti Sveučilišta u Hong Kongu (HKU) i njihovi međunarodni suradnici temeljito su istražili vulkanizam u bazenu Apollo i okolici. Otkrili su tajanstveni i raznoliki vulkanizam na mjestu slijetanja misije Chang’e-6, što ima važne implikacije za analizu uzoraka i razumijevanje porijekla lunarne asimetrije. Istraživanje je pokazalo da je bazen Apollo imao opsežnu vulkansku aktivnost koja je trajala od prije oko 4,05 milijardi godina do prije oko 1,79 milijardi godina. Vulkanizam u regiji bio je značajno pod utjecajem debljine kore, dok se magmatske intruzije u koru srednje debljine šire ispod dna kratera, stvarajući slojeve i pukotine.

Magmatske intruzije ispod kore prorijeđene događajem u bazenu Apollo stigle su do površine, stvarajući široke tokove lave. U gustoj kori, intruzije su se zaustavljale prije nego što bi probile površinu, tvoreći bazaltne intruzije. “Ovo temeljno otkriće sugerira da razlika u debljini kore između bliže i dalje strane može biti glavni uzrok asimetričnog vulkanizma,” navodi dr. Qian.

“To će se moći testirati uzorcima vraćenim misijom Chang’e-6.” U južnoj ravnici bazena Apollo, gdje će sletjeti misija Chang’e-6, identificirane su najmanje dvije erupcije. Prva se dogodila prije oko 3,34 milijardi godina, s niskim udjelom titana, i prekrila je cijelo topografski niže područje između vršnog prstena bazena Apollo i oboda kratera. Kasnija erupcija, koja se dogodila prije otprilike 3,07 milijardi godina s visokim udjelom titana, dogodila se blizu kratera Chaffee S i širila se prema istoku dok nije naišla na proto-naborane grebene.

Autori sugeriraju da bazalti s visokim udjelom titana na zapadu imaju najveći znanstveni značaj. Uzorkovanje bi osiguralo bazalte s visokim udjelom titana, one s nižim udjelom titana ispod njih, kao i egzotične materijale prenesene udarnim događajima. Profesor Michalski ističe: “Raznoliki izvori uzoraka pružili bi ključne uvide za rješavanje niza lunarnih znanstvenih pitanja skrivenih u bazenu Apollo.”

“Rezultati našeg istraživanja značajan su doprinos misiji Chang’e-6. Postavljaju geološki okvir za potpuno razumijevanje uzoraka koji će uskoro biti vraćeni i bit će ključna referenca za buduće analize kineskih znanstvenika,” rekao je profesor Guochun Zhao, profesor na Sveučilištu u Hong Kongu i suautor rada. “To je veliki korak za HKU, gdje sveučilište traži izvrsnost u planetarnoj znanosti i veću uključenost u nacionalni svemirski program.”

HKU je jedino sveučilište u Hong Kongu koje posjeduje mjesečeve uzorke prikupljene misijom Chang’e-5 s bliže strane. Na temelju ovog rada, geološki tim HKU-a nastojat će prikupiti i uzorke iz misije Chang’e-6. Cilj je omogućiti HKU-u da posjeduje mjesečeve uzorke koji predstavljaju obje strane, otvarajući tako novi prozor u znanstveno istraživanje dviju hemisfera Mjeseca.