• Svemir
  • Webb i Hubble otkrivaju najšareniju sliku svemira do sada

Webb i Hubble otkrivaju najšareniju sliku svemira do sada

Spajanjem podataka svemirskih teleskopa Webb i Hubble, astronomi su uspjeli stvoriti jednu od najdetaljnijih i najšarenijih slika Svemira ikad viđenih. Fotografija prikazuje skup galaksija MACS0416, smješten oko 4,3 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje, koji se sastoji od dva sudarajuća skupa galaksija na putu formiranja većeg skupa.

Ova jedinstvena slika kombinira snage oba teleskopa i otkriva brojne galaksije izvan skupa te izvore koji se mijenjaju tijekom vremena, vjerojatno zbog efekta gravitacijske leće. Ovaj skup bio je prvi cilj ambicioznog programa Hubble Frontier Fields, pokrenutog 2014., koji je bio usmjeren na potragu za nekim od najslabijih i najmlađih galaksija. Webb teleskop, sa svojom infracrvenom sposobnošću, dodatno je produbio ovo istraživanje, pružajući uvid u ranije faze svemira.

Raznolikost boja kao ključ za razumijevanje svemira

U obradi slike, najkraće valne duljine svjetlosti predstavljene su plavom, najduže crvenom, a srednje zelenom bojom. Ove boje otkrivaju udaljenost galaksija: plavije galaksije su bliže i često pokazuju intenzivnu formaciju zvijezda, što detektira Hubble, dok su crvenije, koje su udaljenije, bolje vidljive Webb teleskopu. Neki crveni objekti sadrže obilje kozmičke prašine koja apsorbira plavu svjetlost.

NASA/ESA/CSA James Webb Svemirski Teleskop i NASA/ESA Hubble Svemirski Teleskop udružili su snage kako bi proučili prostrani skup galaksija poznat kao MACS0416. Rezultirajuća pankromatska slika kombinira vidljivo i infracrveno svjetlo kako bi stvorila jedan od najpotpunijih pogleda na Svemir koji je ikada dobiven. Smješten oko 4,3 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje, MACS0416 je par sudarajućih skupova galaksija koji će se na kraju spojiti i formirati još veći skup. Zasluge: NASA, ESA, CSA, STScI, J. Diego (Instituto de Física de Cantabria, Spain), J. D’Silva (U. Western Australia), A. Koekemoer (STScI), J. Summers & R. Windhorst (ASU), and H. Yan (U. Missouri).

Nova Webb promatranja, iako estetski zapanjujuća, imaju i specifičnu znanstvenu svrhu. Tim je kombinirao promatranja s tri različite epohe, svaku snimljenu tjednima razmaka, kako bi tražili objekte čija se svjetlina mijenja tijekom vremena, tzv. tranzijente. Identificirano je 14 takvih objekata, od kojih su 12 smješteni u galaksijama pojačanim gravitacijskim lećenjem. Ostali tranzijenti vjerojatno su supernove.

Neobična otkrića: “Mothra i Godzilla”

Među tranzijentima ističe se jedan, nazvan Mothra, smješten u galaksiji koja je postojala oko 3 milijarde godina nakon Velikog praska, povećan za faktor od najmanje 4000. Ovo otkriće pridružuje se drugom, ranije identificiranom tranzijentu nazvanom Godzilla. Oba su dobila imena po japanskim filmskim čudovištima zbog svoje iznimne veličine i jačine. Mothra je bila vidljiva i u Hubbleovim promatranjima od prije devet godina, što ukazuje na mogućnost dodatnog pojačanja magnifikacije od strane nekog objekta unutar prednjeg skupa galaksija.

Ovo otkriće ne samo da pruža uvid u složene procese unutar svemira, već i otvara nova pitanja o prirodi objekata koji sudjeluju u fenomenu gravitacijskog lećenja, obogaćujući time naše razumijevanje kozmosa.