Velika vulkanska eksplozija na Jupiterovu mjesecu Io

Infracrvena fotografija Ia koju je snimila Juno s udaljenosti od preko 80.000 kilometara. Izvor: NASA/JPL-Caltech/SwRI/ASI/INAF/JIRAM.

Nedavno je otkrivena jedna od najvećih vulkanskih erupcija na Jupiterovom mjesecu Io.

Io je najbliži od četiri Jupiterova velika satelita te je ujedno i najviše vulkansko tijelo u Sunčevom sustavu. Jupiter i njegova dva velika mjeseca Europa i Ganimed redovito izazivaju velike plimne valove na ovom vulkanskom satelitu.

Vulkanska erupcija na Iu

Viši znanstvenik Jeff Morgenthaler s Instituta za planetarnu znanost (PSI) koristio je PSI-jev IO Input-Output Opservatory (IoIO) koji se nalazi u blizini Bensona, Arizona, kako bi pratio vulkanske aktivnosti na Iu još od 2017. godine.

Promatranja su pokazala da se erupcije odvijaju gotovo svake godine, no jedna od najvećih dogodila se na jesen 2022.-e. IoIO koristi koronagrafsku tehniku koja mu pomaže da priguši Jupiterovu svjetlost i omogući snimanje plinova u blizini plinovitog diva.

Vulkani Ione ‘izbacuju’ sumpor na površinu Europe

Važno za NASA-inu misiju Juno

Posvjetljenje natrija i ioniziranog sumpora započelo je u razdoblju između srpnja i rujna te je trajalo sve do prosinca prošle godine. Ionizirani sumpor čini strukturu nalik disku koja okružuje Jupiter – tzv. Iov prsten plazme. Međutim, tijekom posljednje erupcije ovaj prsten nije bio sjajan kao inače. “Ovo nam govori nešto o sastavu vulkanske aktivnosti koja je izazvala erupciju ili je prsten možda učinkovitiji u oslobađanju materijala kada se u njega ubaci više materijala”, navodi Morgenthaler.

Ova promatranja imaju velike implikacije za NASA-inu misiju Juno koja kruži oko Jupitera već šest godina. Juno se sprema za bliski prelet u prosincu ove godine. Instrumenti letjelice osjetljive su na promjenu plazme u Jupiterovom okruženju. Promjene plazme oko Jupitera i Ia mogu se direktno povezati s vulkanskom aktivnosti koju je uočio Morgenthaler s IoIO-om.

Svemirska letjelica Juno snimila Jupiterov vulkanski mjesec Io

IoIO

“Mjerenja koja vrši Juno mogla bi nam dati odgovor na pitanje ima li ova vulkanska eksplozija drugačiji sastav od prethodnih. Ipak, zanimljivo je to što ova promatranja može reproducirati gotovo svako sveučilište ili ambiciozni astronom amater. Gotovo svi dijelovi korišteni za izradu IoIO-a dostupni su u prodavaonicama koje drže kvalitetne fotoaparate i teleskope” dodaje Morgenthaler.

Imati jednu ili više instrumenata nalik IoIO-u na drugim lokacijama, značilo bi da se mogu premostiti vremenske praznine te potencijalno osigurati veću noćnu pokrivenost Jupiterovog prstena plazme i natrijeve maglice. “Bilo bi sjajno vidjeti još jedan IoIO prije nego što Juno stigne do Jupitera sljedećeg prosinca”, objašnjava Morgenthaler.

Uz promatranje Jovijanske natrijeve maglice, IoIO također promatra Merkurov natrijev rep, svijetle komete i tranzitne ekstrasolarne planete.