Astronomija

TW Hydrae: Sjene u planetarnom disku

TW Hydrae zvijezda

NASA-in Hubble svemirski teleskop promatrao je višestruke sjene u disku koji okružuje mladu zvijezdu TW Hydrae, što nagovještava formiranje planeta unutar sustava.

Sjene u planetarnom disku

Znanstvenici koji koriste NASA-in Hubble svemirski teleskop promatrali su sjene koje prelaze preko plinom i prašinom ispunjenog diska koji okružuje crvenu patuljastu zvijezdu TW Hydrae. Prvi puta zabilježene 2017. godine, ove sjene ne uzrokuju planeti, već unutarnji disk koji je blago nagnut u odnosu na veći vanjski disk.

Nevidljivi planeti i njihova gravitacija

Gravitacijsko privlačenje nevidljivog planeta jedno je moguće objašnjenje za sjene, jer bi moglo povlačiti prašinu i plin u nagnutu orbitu planeta. Druga sjena koju je zabilježio Hubbleov MAST instrument mogla bi ukazivati na još jedan disk unutar sustava, sugerirajući prisutnost dva planeta u formiranju.

Pogled u djetinjstvo našeg Sunčevog sustava

TW Hydrae je zvijezda stara manje od 10 milijuna godina i udaljena 200 svjetlosnih godina. Ista bi mogla nalikovati našem Sunčevom sustavu prije otprilike 4,6 milijarde godina. Njezin gotovo okomit nagib prema Zemlji pruža optimalan pogled na formaciju planeta.

Praćenje sjena u cirkumstelarnim diskovima

Druga sjena otkrivena je 6. lipnja 2021. tijekom višegodišnjeg programa koji prati sjene u cirkumstelarnim diskovima. John Debes, glavni istraživač i autor studije, usporedio je disk TW Hydrae s prethodnim Hubbleovim promatranjima.

TW Hydrae: Dva neskladna diska bacaju sjene

Najbolje objašnjenje istraživačkog tima za sjene je prisutnost dva neskladna diska. Isprva su izgledali kao jedan, ali su se na kraju odvojili u dvije odvojene sjene, čineći sustav složenijim nego što se prije mislilo.

Gravitacija planeta uzrokuje neskladne diskove

Dva planeta u nešto različitim orbitalnim ravninama vjerojatno uzrokuju neskladne diskove zbog svoje gravitacijske sile. Pretpostavljeni planeti nalaze se na udaljenosti sličnoj onoj Jupitera od našeg Sunca, a sjene obavljaju jedan obrtaj oko zvijezde otprilike svakih 15 godina.

Sličnosti s arhitekturom našeg Sunčevog sustava

Nagibi unutarnjeg diska u odnosu na ravninu vanjskog diska usporedivi su s nagibima orbita unutar našeg Sunčevog sustava, što podsjeća na tipičnu arhitekturu Sunčevog sustava. Vanjski disk može se protezati nekoliko puta veći od radijusa Kuiperovog pojasa našeg Sunčevog sustava, a mogao bi ukazivati na treći planet u sustavu.

Buduća promatranja TW Hydrae sustava

Iako su unutarnji planeti u TW Hydrae sustavu mogu teško detektirati, ESA-in svemirski opservatorij Gaia mogao bi mjeriti njihanje zvijezde ako na njega utječu planeti veličine Jupitera. Infracrveni vidikovac svemirskog teleskopa James Webb također bi mogao pružiti detaljnije slike sjena.