• Svemir

Svemirska letjelica UAE-a koja kruži oko Marsa snimila nevjerojatnu sliku Marsove aurore

Sonda UAE-a Hope, koja je mjesecima na Marsu, napokon je poslala svoj prvi znanstveni rezultat – jedinstvene slike aurora u atmosferi planeta.

Istraživačka sonda Mars iz Ujedinjenih Arapskih Emirata napokon je poslala svoje prve znanstvene rezultate – fotografije polarnih svjetlosti koje se pojavljuju na noćnoj strani planeta.

Sonda je poslana na Mars gotovo istodobno s američkim i kineskim roverima u prozoru za lansiranje u srpnju 2020., a u veljači 2021. sve tri svemirske letjelice došle su do cilja.

Do sada su oba rovera sletjela na površinu. Cijeli svijet već dugo raspravlja o uspjesima američkog helikoptera poslanog zajedno s roverom Perseverance. Istodobno, mjesecima nema vijesti o uspjehu arapskog aparata u orbiti planeta.

Tri slike atomskog zračenja kisika na valnoj duljini 103,4 nanometara s planeta Mars, dobivene pomoću ultraljubičastog spektrometra. Marsove aurore u prošlosti nikada nisu slikane na ovaj način. Precizira se da su orbitalne slike snimljene 22., 23., odnosno 6. svibnja.Izvor: misija Emirates Mars

A sada, nakon dugo vremena, vodstvo misije najavilo je prve znanstvene rezultate misije, što je omogućilo UAE-u da se pridruži klubu svemirskih sila koji lansiraju međuplanetarna vozila. Znanstvenici su pokazali fotografije polarnih svjetlosti na planetu, snimljenih u ultraljubičastom području.

Aurore snimljene na Marsu iste su prirode kao i aurore na Zemlji. Kad struje protona i elektrona sa Sunca dođu do našeg planeta, njegovo magnetsko polje skreće čestice, prisiljavajući ih da se savijaju oko Zemlje. Kad se čestice sudare s atomima i molekulama u Zemljinoj atmosferi, one uzrokuju polarne svjetlosti, obično viđene na sjevernim ili južnim polarnim širinama.

Umjetnikov dojam  polarnog svjetla na Marsu.Izvor: misija Emirates Mars

Isti se fenomen opaža i na Marsu. Međutim, zbog slabosti magnetskog polja planeta, opaža se ne samo u polarnim već i u umjerenim i ekvatorijalnim geografskim širinama.

Neka područja na površini planeta, smrznuta prije nekoliko milijardi godina, zadržala su zaostali magnetizam. Ako zemaljsko magnetsko polje izgleda poput velikog magneta, onda na Marsu izgleda kao kada uzmete vrećicu s magnetima i rasipate ih po površini planeta. I svi gledaju u različitim smjerovima i imaju različite snage. ”

Ovi snopovi magnetskog polja djeluju poput leća i privlače nabijene čestice, zbog kojih se sjaj sudara s atmosferom. Druge orbitalne sonde ranije su također bilježile polarne svjetlosti na Marsu, ali arapsko vozilo, imajući visoku orbitu, prvi je put uspjelo fotografirati cijelu noćnu regiju Marsa.

Fotografiranje atmosferskih polarnih svjetlosti nije glavni fokus misije. Glavna svrha svemirske letjelice vrijedne 200 milijuna dolara je proučavanje marsovske klime i vremena. Znanstvenici će pokušati pronaći odgovor na glavno pitanje – zašto je planet izgubio gotovo cijelu atmosferu.

Globalno, ovim projektom vlasti države žele privući mlade ljude u visokotehnološku proizvodnju i time smanjiti ovisnost zemlje o izvozu ugljikovodika.

Slika: Umjetnikov dojam o polarnim svjetlima viđenim s površine Marsa. Izvor: misija Emirates Mars

• Bartels, M. (2021, July 1). UAE’s Hope Mars orbiter spots elusive aurora on Red Planet. Space.com.
• Castelvecchi, D. (2021, July 1). Mars’s glowing auroras snapped by Hope spacecraft. Nature News.
• Chang, K. (2021, June 30). Mars Has Auroras and a U.A.E. Spacecraft Captured New Pictures of Them. The New York Times.
• Crane, L. (2021, June 30). Best ever views of Mars’s weird auroras taken by UAE’s Hope orbiter. New Scientist.
• Nagraj, A. (2021, July 1). UAE’s Hope probe sends first global images of Mars’ discrete aurora. Gulf Business.