• Svemir
  • Solarni maksimum 2025: što to znači za Zemlju i tehnologiju

Solarni maksimum 2025: što to znači za Zemlju i tehnologiju

Erupcija, Sunce (Depositphotos_317801944_L)

Znanstvenici predviđaju jači solarni maksimum u 2025. s mogućim posljedicama za tehnologiju i istraživanje svemira.

Sljedeći solarni maksimum, koji počinje 2025. godine, predviđa se kao jači od svog prethodnika, što bi moglo uzrokovati poremećaje u našoj elektroenergetskoj mreži, radiokomunikacijama i stvaranje zdravstvenih rizika za astronaute. Iako većina ljudi na Zemlji neće izravno osjetiti te učinke, posljedice za tehnologiju i istraživanje svemira mogu biti značajne.

Solarni maksimum Vrhunac solarne aktivnosti

Solarni maksimum označava točku kada je magnetsko polje Sunca najintenzivnije i najviše poremećeno. Povećana solarna aktivnost može dovesti do ekstremnih svemirskih vremenskih događaja, poput solarnih baklji i erupcija. Iako su takvi događaji malo vjerojatni da će utjecati na pojedince na Zemlji, mogu izazvati poremećaje u radiokomunikacijama, elektroenergetskoj mreži i predstavljaju zdravstvene opasnosti za astronaute u svemiru.

Jači solarni maksimum na horizontu

Solarni ciklusi obično traju 11 godina, s solarnim maksimumom koji se događa oko sredine ciklusa. Posljednji solarni maksimum, koji se dogodio između 2012. i 2014., bio je neuobičajeno slab, što je rezultiralo manje ozbiljnim svemirskim vremenom. Međutim, predstojeći solarni maksimum očekuje se da će se vratiti na prosječne razine, što bi moglo dovesti do većih utjecaja na svemirske vremenske uvjete i povezane posljedice.

Kako bi Zemlja mogla biti pogođena

Solarnu aktivnost uglavnom pokreće kretanje plazme unutar Sunca, koje utječe na solarno magnetsko polje. Na vrhuncu tijekom solarnog maksimuma, to magnetsko polje generira povećanje događaja poput solarnih baklji i koronalnih izbacivanja mase (CME). Solarne baklje emitiraju visokoenergetske fotone, poput rendgenskih zraka, koji mogu ometati radiokomunikacije na Zemlji.

S druge strane, CME-ovi su erupcije solarnog magnetskog polja i materijala koji mogu izazvati geomagnetske oluje, oštećujući našu elektroenergetsku mrežu. Tijekom solarnog maksimuma možemo očekivati i više naleta visokoenergetskih čestica koje predstavljaju značajan zdravstveni rizik za astronaute i posade na letovima visoke nadmorske visine i visokih geografskih širina. Te čestice također mogu oštetiti svemirsku opremu i dovesti do gubitka satelita.

Većina učinaka ostaje neprimijećena

Većina učinaka solarnog maksimuma kratkotrajna je, što ih čini teškima za temeljito proučavanje. Čak i ako solarna aktivnost izazove problem s električnom mrežom, često je teško uspostaviti izravnu vezu. Jedna predvidljiva posljedica je povećana učestalost aurora na različitim geografskim širinama. Znanstvenici su također promatrali promjene u Zemljinoj stratosferi povezane sa solarnim ciklusima, uključujući fluktuacije temperature i razine ozona.

Iako se solarno izazvane promjene razmatraju prilikom analize dugoročnih klimatskih varijacija, one ne predstavljaju tako značajnu prijetnju kao faktori poput vulkanske aktivnosti, emisija ugljičnog dioksida i drugih ljudskih aktivnosti.

Rastuća ovisnost o tehnologiji pojačava rizike

Naša ovisnost o tehnologiji i svemiru nastavlja rasti, što svemirsko vrijeme čini sve većom brigom. Glavni problem je prijetnja koju predstavlja za elektroenergetsku mrežu, što bi moglo dovesti do lančanih opasnosti u slučaju dugotrajnih nestanaka struje. Jači solarni ciklus jednostavno znači veću vjerojatnost ekstremnih svemirskih vremenskih događaja, iako ih ne jamči.

Ekstremno svemirsko vrijeme može se dogoditi čak i tijekom slabih solarnih ciklusa, kao što pokazuje snažno koronalno izbacivanje mase (CME) promatrano tijekom posljednjeg solarnog maksimuma. Da je bila usmjerena prema Zemlji, takvo koronalno izbacivanje mase moglo bi uzrokovati značajne poremećaje u našoj elektroenergetskoj mreži i satelitskoj opremi.