Sljedeće lansiranje Starshipa zakazano za 5. lipnja

Fotografija Starshipa u letu.

SpaceX je objavio da će njihova najmoćnija raketa na svijetu, Starship, imati sljedeći testni let 5. lipnja. Lansirni prozor iz SpaceX-ove baze Starbase u Boca Chica, Teksas, otvara se u 7:00 po lokalnom vremenu (14:00 sati po Hrvatskom vremenu), pod uvjetom da regulatorna tijela daju odobrenje.

Važnost Starshipa za NASA-u i SpaceX

Ovo će biti četvrti test za ovu impresivnu raketu koja igra ključnu ulogu u NASA-inim planovima za slijetanje astronauta na Mjesec kasnije ovog desetljeća. Također, Starship je ključan za ambicije izvršnog direktora SpaceX-a, Elona Muska, da jednoga dana kolonizira Mars. Tri prethodna pokušaja završila su uništenjem Starshipa, što SpaceX smatra prihvatljivim dijelom svog brzog pristupa razvoju putem pokušaja i pogrešaka.

Četvrti testni let bit će usmjeren na demonstraciju sposobnosti povratka i ponovne uporabe Starshipa i Super Heavyja, umjesto na postizanje orbite,” izjavili su iz SpaceX-a. Super Heavy je potisnik rakete, dok Starship označava gornji stupanj i cijelu raketu kada su oba stupnja spojena. Putanja leta bit će slična trećem testu iz ožujka, kada je Starship preletio pola svijeta prije nego što je izgubljen pri ponovnom ulasku u atmosferu iznad Indijskog oceana. Ovog puta, SpaceX se nada postići mekano slijetanje potisnika u Meksičkom zaljevu i “kontrolirani ulaz” gornjeg stupnja.

Dimenzije i snaga Starshipa

Starship je dizajniran da bude potpuno višekratno upotrebljiv i visok je 121 metar s oba stupnja zajedno, što je 27 metara više od Kipa slobode. Njegov potisnik, Super Heavy, proizvodi 74,3 meganjutona potiska, gotovo dvostruko više od NASA-inog Space Launch Systema, iako je potonji već certificiran, dok je Starship još uvijek prototip. SpaceX-ova strategija provođenja testova u stvarnom svijetu, umjesto u laboratorijima, već se pokazala uspješnom.

Njihove rakete Falcon 9 postale su ključne za NASA-u i komercijalni sektor. Njihova kapsula Dragon redovito šalje astronaute i teret na Međunarodnu svemirsku stanicu, a njihova Starlink konstelacija internetskih satelita sada pokriva desetke zemalja. Vrijeme istječe za SpaceX da bude spreman za NASA-in planirani povratak astronauta na Mjesec 2026. godine, koristeći modificirani Starship kao vozilo za slijetanje. Usprkos izazovima, SpaceX ostaje predan svojoj misiji da pomakne granice svemirskih istraživanja i putovanja