Astronomija

Prvi smeđi patuljci otkriveni izvan naše galaksije

Fotografija NGC 602. Zasluge: ESA/Webb, NASA & CSA, P. Zeidler, E. Sabbi, A. Nota, M. Zamani (ESA/Webb).

Uz pomoć svemirskog teleskopa James Webb (JWST), astronomi su otkrili prve kandidate za smeđe patuljke izvan naše galaksije. Ovi mali, zvjezdani objekti, smješteni u Malom Magellanovom oblaku, udaljeni su nevjerojatnih 200.000 svjetlosnih godina od Zemlje. Otkriće ovih objekata, koji nisu dovoljno masivni da bi postali prave zvijezde, označava prekretnicu u istraživanju svemira.

Smeđi patuljci su neobični objekti – preveliki da bi ih se smatralo planetima, a premali da postanu zvijezde. Njihova masa je između 13 i 75 puta veća od mase Jupitera, što ih svrstava u kategoriju “neuspjelih zvijezda.” Zbog svoje relativno niske temperature i slabog sjaja, smeđi patuljci su teško uočljivi na velikim udaljenostima. Do sada, astronomi su pronašli oko 3000 smeđih patuljaka, no svi su se nalazili unutar naše galaksije, Mliječnog puta. Međutim, zahvaljujući izvanrednim mogućnostima teleskopa JWST, to se sada promijenilo.

Moć JWST-a: Pogled u daleke svjetove

Svemirski teleskop James Webb, s nevjerojatnom osjetljivošću i razlučivošću, uspio je detektirati ove zagonetne objekte u zvjezdanom skupu NGC 602, smještenom u Malom Magellanovom oblaku. Ova patuljasta galaksija, vidljiva s južne hemisfere, pružila je astronomima savršeno okruženje za proučavanje procesa formiranja zvijezda – ali i otkriće smeđih patuljaka.

“Do sada smo otkrili oko 3000 smeđih patuljaka, svi unutar granica naše galaksije,” izjavila je Elena Manjavacas. “Ovo je prvi put da smo ih otkrili izvan Mliječne staze, što predstavlja iznimno važan korak naprijed.”

Razlika između smeđih patuljaka i plinovitih divova

Smeđi patuljci često se uspoređuju s plinovitim divovima poput Jupitera, no granica između tih objekata i smeđih patuljaka nije jasno definirana. Oba tipa objekata dijele slične karakteristike, a teleskop JWST uspio je detektirati smeđe patuljke u Malom Magellanovom oblaku koji su otprilike veličine Jupitera. To samo potvrđuje nevjerojatnu preciznost ovog teleskopa.

“Ovo otkriće, gdje promatramo objekte te veličine u galaksiji udaljenoj 200.000 svjetlosnih godina, bilo bi nemoguće bez JWST-ove osjetljivosti i razlučivosti,” objasnio je vodeći istraživač Peter Zeidler. “Takva detekcija nije moguća teleskopima sa Zemlje i neće biti u skoroj budućnosti.”

Ovo istraživanje također naglašava važnost kombinacije promatranja Svemirskog teleskopa Hubble i JWST-a. Dok je Hubble ranije identificirao mnoštvo niskomasivnih zvijezda u skupu NGC 602, JWST je omogućio znanstvenicima da precizno detektiraju pojedinačne kandidate za smeđe patuljke. Ta suradnja pokazuje kako se moć ovih teleskopa savršeno nadopunjuje u otkrivanju novih aspekata svemira.

Kako razlikovati smeđe patuljke od planeta?

Jedna od ključnih razlika između smeđih patuljaka i planeta leži u načinu njihova nastanka. Smeđi patuljci, poput zvijezda, nastaju kolapsom plinskog oblaka, dok planeti rastu nakupljanjem manjih komadića materijala i plina oko središnje jezgre. Objekti otkriveni u Malom Magellanovom oblaku formirali su se na način sličan zvijezdama, što sugerira da su doista smeđi patuljci, iako zbog svojih dimenzija nalikuju divovskim egzoplanetima. Ovo otkriće moglo bi donijeti nove uvide u proces formiranja zvijezda i planeta.

“Smeđi patuljci nastaju na isti način kao i zvijezde, samo ne uspiju prikupiti dovoljno mase da bi postali potpuno razvijene zvijezde,” dodao je Zeidler. “Naši rezultati savršeno potvrđuju ovu teoriju.”

“Ovo su zapravo prvi analogi divovskih egzoplaneta koje smo vidjeli izvan Mliječne staze,” pojasnila je Manjavacas. “Očekujemo revolucionarna otkrića povezana s ovim fascinantnim objektima!”