Astronomija

Prve fotografije teleskopa SuperBIT

Maglica Tarantula snimljena teleskopom SuperBIT. NASA.

SuperBIT: Teleskop nošen balonom nudi troškovno učinkovitu alternativu svemirskim teleskopima

Teleskop Super Pressure Balloon Imaging (SuperBIT) uspješno je lansiran na znanstvenom super tlačnom balonu iz Wānake, Novi Zeland, 16. travnja 2023. Na visini od 33 kilomtera iznad površine Zemlje, teleskop nošen balonom snimio je svoje prve istraživačke fotografije Tarantula Maglice i Antena Galaksija, nudeći znanstvenicima platformu blizu svemira za promatranje tih nebeskih ciljeva.

Teleskopi na balonima: Jeftinija opcija s globalnim dosegom

Teleskopi na balonima imaju značajnu prednost u odnosu na svemirske teleskope u smislu troškova, jer ne zahtijevaju skupa raketna lansiranja. Super tlačni baloni kao što je SuperBIT mogu oploviti Zemlju do 100 dana, prikupljajući vrijedne znanstvene podatke. Lebdeći iznad većine Zemljine atmosfere, ti su baloni prikladni za mnoga astronomska promatranja.

SuperBIT: Kartiranje tamne tvari i promatranje kozmosa

Teleskop SuperBIT snima fotografije galaksija u spektru vidljivog i bliskog ultraljubičastog svjetla, slično mogućnostima teleskopa Hubble, ali s širim vidnim poljem. Cilj misije je kartirati tamnu tvar oko skupina galaksija mjereći slabo gravitacijsko leće koje uzrokuju ti masivni objekti.

Tarantula maglica, veliko područje stvaranja zvijezda od ioniziranog vodikovog plina, udaljeno je 161.000 svjetlosnih godina od Zemlje u Velikom Magelanovom oblaku. Njeni burni oblaci plina i prašine vijore se između svijetlih, novoformiranih zvijezda na tom području. Maglicu su prethodno promatrali i teleskop Hubble i teleskop James Webb.

Fotografija galaksija Antene. NASA.

Antena galaksije, katalogizirane kao NGC 4038 i NGC 4039, dvije su velike galaksije koje se sudaraju 60 milijuna svjetlosnih godina dalje u sazviježđu Corvus. Prethodno snimljene teleskopom Hubble, opservatorijem Chandra X-ray i sada umirovljenim teleskopom Spitzer, složena fotografija tih galaksija kombinira podatke iz sva tri teleskopa.

Durham University objavio je prve istraživačke fotografije s leta SuperBIT-a. Tim SuperBIT-a surađuje s NASA-om, Durham University (UK), Sveučilištem u Torontu (Kanada) i Sveučilištem Princeton (New Jersey).