Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

Promatranja dubokog svemira otkrivaju galaktički vatromet

Fotografija galaksije NGC 3627 dobivena kombiniranjem promatranja teleskopa MUSE I ALMA. Galaksija NGC 3627 je spiralna galaksija koja se nalazi 31 milijun svjetlosnih godina od Zemlje.

Nove fotografije dubokog svemira koje su astronomi dobili iz ESO-a otkrivaju zapanjujuće značajke galaksija koje okružuju Mliječni put.

Istraživači su objavili seriju fotografija okolnih galaksija otkrivajući zapanjujuće detalje nalik onome što su astronomi opisali kao “galaktički vatromet”.

Seriju fotografija dobio je vrlo veliki teleskop Europskog južnog opservatorija (VLT) i prikazuje niz različitih galaktičkih komponenata koje otkrivaju nevjerojatne kozmičke boje koje znanstvenicima omogućuju da precizno utvrde mjesta nedavno rođenih zvijezda, kao i galaktički plin koji ih okružuje.

U našoj potrazi za razumijevanjem mnogih misterija svemira, istraživači nisu uspjeli jasno objasniti koji su to kompleti formiranja zvijezda u galaktičkim središtima.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Na temelju promatranja znamo da se zvijezde rađaju u galaktičkim rasadnicima načinjenim od oblaka plina. Međutim, kako galaksije djeluju kao cjelina, nešto je što astronomi nisu uspjeli objasniti u potpunosti.

Da bi bolje razumjeli kako funkcionira ovaj kozmički proces, istraživači su odlučili koristiti ESO-ov VLT i promatrati neke galaksije najbliže Mliječnom putu, skenirajući razne galaktičke regije za koje su vjerovali da su važni zvjezdani rasadnici. Ova studija – a time i promatranja – provode se kao dio takozvane Fizike pri visokoj kutnoj rezoluciji u obližnjim Galaksijama, ili skraćeno PHANGS-a.

Razumijevanje rađanja zvijezda

Ono što su pronašli pomoglo im je ne samo da bolje razumiju kako su se zvijezde rodile, već vide i niz nevjerojatnih, šarenih galaktičkih regija.

Kako je objasnio Eric Emsellem, astronom iz ESO-a u Njemačkoj, “po prvi put rješavamo pojedinačne jedinice stvaranja zvijezda na širokom rasponu mjesta i okruženja u uzorku koji dobro predstavlja različite tipove galaksija.”

Promatranja su istraživačima omogućila da vide mlade zvijezde koje su rođene i plin iz kojih nastaju same zvijezde.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Zauzvrat, to je astronomima omogućilo da zapravo svjedoče evoluciji zvijezda kroz njihove različite faze.

To ne bi bilo moguće, otkriva Emsellem, bez instrumenta Multi-Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) na ESO-ovom VLT-u u pustinji Atacama u Čileu.

Fotografije koje ćete vidjeti rezultat su skeniranja.

MUSE

Astronomi su koristili MUSE kako bi pronašli novorođene zvijezde i plin koji ih okružuje kroz razne galaksije koje okružuju Mliječni put. Taj je plin bio jasno vidljiv jer se zagrijava i osvjetljava pomoću zvijezda. To je pak signalni znak kontinuiranog stvaranja zvijezda.

Ali astronomi nisu samo koristili promatranja MUSE-a za izradu novih promatranja i fotografija, već su također kombinirali svoja nedavna snimanja s promatranjima istih galaksija od strane ALMA-e ranije 2021. godine.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Kombinirajući promatranja ALMA-e i MUSE-a, astronomi su u mogućnosti proučavati galaktičke regije u kojima se rađaju zvijezde, kao i okidače koji uzrokuju taj proces, te prednosti i nedostatke stvaranja zvijezda.

Rezultati, koji su nevjerojatno važni za naše razumijevanje galaksija i stvaranja zvijezda, također su stvorili zapanjujuću seriju živopisnih fotografija zvjezdanih vrtića, mladih zvijezda i oblaka plina koji nalikuju onome što su stručnjaci nazvali “galaktički vatromet”.

Kathryn Kreckel sa Sveučilišta Heidelberg u Njemačkoj i istraživač PHANGS-a primjećuje da “postoji mnogo misterija koje želimo razotkriti”.

„Rađaju li se zvijezde češće u određenim regijama svojih galaksija domaćina – i, ako da, zašto? A nakon što se zvijezde rode, kako njihova evolucija utječe na stvaranje novih generacija zvijezda ”, zapitala je.

Zahvaljujući ALMA i MUSE, znanstvenici sada imaju potrebne podatke da odgovore na ova i neka druga pitanja.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Dva su mozga bolja od jednog.

ALMA i MUSE su jedinstveni na svoj način, a nedavna su zapažanja upravo to dokazala.

Golemi protoklaster stopljenih galaksija iz ranog svemira

Za projekt PHANGS, MUSE je prikupio spektre određenih galaktičkih regija; promatrao je ukupno 30 000 maglica koje sakupljaju spektre oko 15 milijuna različitih galaktičkih regija.

ALMA je znanstvenicima omogućio mapiranje zbunjujuće regije od 1000 000 hladnih plinova kroz ukupno 90 galaksija smještenih u “neposrednoj blizini” Mliječne staze.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

U kombinaciji, ovo je omogućilo istraživačima da naprave nikad viđeni oštri atlas zvjezdanih vrtića u galaktičkim središtima nedaleko od Mliječne staze.

„Njihova kombinacija omogućuje nam ispitivanje različitih faza zvjezdanih rođenja – od formiranja zvjezdanih vrtića do samog nastanka zvijezda i konačnog uništavanja rasadnika od strane novorođenih zvijezda – detaljnije nego što je to moguće pojedinačnim promatranjima , ”Otkrio je Francesco Belfiore iz INAF-Arcetrija u Firenci u Italiji.

Galaktički vatromet – tamo gdje se rađaju zvijezde

Ova slika koju je snimio Multi-Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) na ESO-ovom vrlo velikom teleskopu (VLT), prikazuje obližnju galaksiju NGC 4303.Izvor: ESO / PHANGS.

Ova slika snimljena višejediničnim spektroskopskim istraživačem (MUSE) na ESO-ovom vrlo velikom teleskopu (VLT) prikazuje obližnju galaksiju NGC 4254. Izvor: ESO / PHANGS.

NGC 3627 je spiralna galaksija koja se nalazi otprilike 31 milijun svjetlosnih godina od Zemlje u zviježđu Lav.Izvor: ESO / PHANGS.

NGC 1087 je spiralna galaksija smještena približno 80 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.Izvor: ESO / PHANGS.

Ova slika snimljena višejediničnim spektroskopskim istraživačem (MUSE) na ESO-ovom vrlo velikom teleskopu (VLT) prikazuje obližnju galaksiju NGC 1300.Izvor: ESO / PHANGS.

Spiralna galaksija NGC 4303 nalazi se na oko 55 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.Izvori: ESO / ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) / PHANGS.

Fotografija obližnje galaksije NGC 4252 dobivena je kombiniranjem promatranja teleskopa MUSE i ALMA. Izvor: ESO/ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/PHANGS.

Obližnja galaksija NGC 3627 kakvu su vidjeli MUSE i ALMA.Izvor: ESO / ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) / PHANGS.

Spiralna galaksija NGC 1087 nalazi se u zviježđu Cetus, udaljenom oko 80 milijuna svjetlosnih godina od nas.Izvor: ESO / ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) / PHANGS.

Spiralna galaksija NGC 1300 nalazi se otprilike 61 milijun svjetlosnih godina od Zemlje u sazviježđu Eridanus.Izvor: ESO / ALMA (ESO / NAOJ / NRAO) / PHANGS.

Izvor