• Astronomija
  • Preispitivanje granica u astrofizici: Nova saznanja o dugim gama-zračnim bljeskovima
Astronomija

Ilustracija gamma zraka.

Astrofizičari neprestano izazivaju postojeće teorije, a nedavno otkriće istraživača sa Sveučilišta Northwestern dodatno je proširilo naša razumijevanja o dugim gama-zračnim bljeskovima (GRB) te crnim rupama.

Prošlogodišnje istraživanje, koje je iznenadilo znanstvenu zajednicu, pokazalo je da dugi GRB-ovi mogu nastati uslijed sudara neutronskih zvijezda s crnim rupama ili drugim neutronskim zvijezdama, izazivajući time tradicionalne znanstvene stavove.

Istraživanje koje mijenja shvaćanja

U najnovijoj studiji objavljenoj u Časopisu za astrofiziku, istraživački tim iz Northwesterna produbljuje razumijevanje fenomena dugih GRB-ova. Prvi put su razvili numerički model koji prati ponašanje mlazova prilikom sudara crne rupe i neutronske zvijezde. Ustanovili su da ti mlazovi mogu proizlaziti iz ostatka neutronske zvijezde koju je crna rupa apsorbirala.

Ova studija posebno ističe važnost mase i magnetskog polja akrecijskog diska koji okružuje crnu rupu. Ovi parametri igraju ključnu ulogu u određivanju svjetline i trajanja mlaza koji crna rupa emitira.

Pomaci u razumijevanju crnih rupa

Ne samo da ovo istraživanje razjašnjava misterije dugih GRB-ova, već pruža dublje uvide u rad i karakteristike crnih rupa i njihovih akrecijskih diskova. Vodeći istraživači, Ore Gottlieb i Danat Issa, postavili su novi standard kreiranjem detaljne simulacije cijelog procesa spajanja neutronske zvijezde.

Prvotne analize GRB događaja iz prosinca 2021. sugerirale su da je rezultat kolapsa masivne zvijezde. No, otkriće kilonove izazvalo je ove pretpostavke, pružajući novo svjetlo na podrijetlo dugih GRB-ova.

Gottlieb i Issa koristili su inovativne metode, kombinirajući dvije simulacije kako bi cijeli proces bio računalno ostvariv. U budućim istraživanjima planiraju uključiti ulogu hlađenja neutrinima, s ciljem pružanja još preciznijih simulacija o spajanjima neutronske zvijezde.