Jeste li znali?

Postoje li zaista zakoni fizike?

Opisujemo našu zajedničku stvarnost nizom zakona fizike koji se neprestano i uvijek razvijaju i mijenjaju kako stječemo bolje razumijevanje svemira.

Zakoni fizike

Većina fizičari danas prihvaćaju načelo da svemir slijedi niz strogih, nepromjenjivih pravila… međutim, ne slažu se s takvim stavom svi. U članku objavljenom u časopisu New Scientistu, teorijski fizičar Sankar Das Sarma objašnjava da su „ono što obično nazivamo zakonima fizike samo dosljedne matematičke teorije.“ Naime, našu zajedničku stvarnost opisujemo ovim zakonima fizike, iako se oni „razvijaju kako stječemo šire razumijevanje svemira. Jednostavno ne vjerujem da ovi temeljni zakoni postoje,“ zaključio je Sarma. No, treba dodati kako se s njegovim mišljenjem ne slažu mnogi znanstvenici koji smatraju da istraživanjima i novim spoznajama doista otkrivano zakone fizike.

Sarma smatra kako je fizika nevjerojatna zato što kroz nju ljudi mogu shvatiti neke aspekte svemira. Kako sve više učimo o prirodi, to je bolje možemo opisati, ali mogućnosti su beskrajne. Sarma to objašnjava lukom – tj. proces uspoređuje s ljuštenjem beskonačnog luka koji koliko god gulimo i dalje imamo još puno toga za oguliti.

Fizika kroz multiverzum

Uvodeći koncept multiverzuma ili beskonačnih svemira Sarma ističe da smatra kako su ljudi arogantni vjerujući i tvrdeći da pravila za koja se čini da upravljaju našom stvarnošću također vrijede i drugdje. Fizičar je iznio teorijski argument koji tvrdi da unatoč supstancijalnoj prirodi kvantne mehanike – teoriji koju on opisuje kao „skup pravila koja koristimo da izrazimo svoje zakone, a ne kao zakon sam po sebi“ – kvantna mehanika ostaje previše nesigurna da bi se smatrala pouzdanom. Točnije puno je nepoznanica i varijabli. Fizičar objašnjava da mu je teško zamisliti da će budući istraživači, za tisuću godina, i dalje koristiti kvantnu mehaniku kao krajnji opis prirode.

‘Zapeli smo na kvantnoj mehanici’

Konačno Sarma tvrdi da bi do tog vremena – za tisuću godina – „nešto drugo“ trebalo zamijeniti kvantnu mehaniku, baš kao što je kvantna mehanika zamijenila Newtonovu mehaniku. No znanstvenik odbija nagađati o tome koja bi to zamjena mogla biti.

Međutim, ne vidi nikakav poseban razlog zbog kojega bi trebali vjerovati da je naše razumijevanje načina na koji fizički svemir funkcionira doseglo vrhunac na prijelazu u dvadeseto stoljeće. Točnije – ne vidi razlog zašto smatrati da je kvantna mehanika vrhunac razvoja te predviđa da nam nakon Newtonove i kvantne mehanike slijedi guljenje još jednog ‘sloja luka’ kako ćemo otkrivati nove tajne svemira.

Eksperiment sugerira da bi svijest mogla biti temeljena na kvantnoj fizici