Plutonova atmosfera polako nestaje u svemir

Plutonovo razdoblje rotacije oko Sunca je 248 godina. Njegova će se atmosfera ponovno formirati kad se patuljasti planet približi našoj zvijezdi.

Plutonova atmosfera je vrlo tanka, a glavna komponenta je dušik s beznačajnim primjesama metana i ugljičnog monoksida. Što se patuljasti planet dalje udaljava od Sunca, njegova površinska temperatura postaje niža. Dušik se smrzava u led i uzrokuje postupno nestajanje atmosfere.

Što znamo o Plutonovoj atmosferi i zašto se ona mijenja?

New Horizons

U srpnju 2015. Plutonu je prišla sonda New Horizons koja je prvi put izbliza istražila patuljasti planet. Konkretno, prikupljeni podaci pokazali su da se Plutonova atmosfera sastoji od nekoliko slojeva i sadrži hlapive tvari poput dušika i metana koji tvore plavkastu maglicu vidljivu na fotografijama.

Što je još otkrila letjelica?

Osim toga, pokazalo se da je Plutonova atmosfera mnogo hladnija nego što su tada pretpostavljali teoretski modeli. To znači da postoji neki nepoznati mehanizam hlađenja atmosfere. Još jedna stvar – pokazalo se da se njezina atmosfera proteže više od 1600 kilometara od površine planetoida. Njegovi gornji slojevi sastoje se uglavnom od molekularnog dušika, dok slojevi blizu površine sadrže određenu količinu ugljikovodika.

Sloj izmaglice Plutonove atmosfere na slici snimljenoj letjelicom New Horizons.Izvori: NASA/JHUAPL/SwRI

Kako su astronomi proučavali atmosferu Plutona bez posebne misije?

Budući da nemamo svemirskih letjelica koje kruže oko planeta, a podaci su oskudni, postoje i druge metode za pronalaženje i promatranje atmosfere udaljenih objekata. U tu svrhu koriste takozvanu metodu pokrivanja: kada jedno kozmičko tijelo, sa stajališta promatrača, preklapa drugo kozmičko tijelo. U Plutonovom slučaju prekrio je jednu od udaljenih zvijezda 2018. godine, a njezin sjaj astronomi su koristili kao svojevrsno osvjetljenje za svoje teleskope.

Rotacija oko Sunca

Plutonovo razdoblje rotacije oko Sunca je 248 godina. Kad se planet nalazi u periheliju (najbliža točka zvijezdi), njegova se smrznuta površina počinje zagrijavati. Led se topi, pretvarajući se u plin, koji zasićuje Plutonovu atmosferu.

Gotovo neobrađena (lijevo) i obrađena (desno) fotografija sjaja Plutonove atmosfere Izvori: NASA / Laboratorij primijenjene fizike Sveučilišta Johns Hopkins / Jugozapadni istraživački institut

Toplinska inercija

Međutim, zašto su to znanstvenici primijetili tek sada, kada se patuljasti planet već znatno odmaknuo od zvijezde? Sve se odnosi na zaostalu toplinu ili, kako to astronomi zovu, toplinsku inertnost planeta.

Obrazloženje

Može se usporediti s pijeskom na plaži. Ujutro je svjež, ali se počinje zagrijavati prema sredini dana. Navečer, kad je sunce gotovo skriveno, pijesak je posebno vruć. Slično se događa i na Plutonu.

Pluton postaje hladniji

Dok se udaljava od zvijezde u svojoj orbiti, Pluton se polako hladi. Zaostala toplina sve više napušta prostor, a atmosfera patuljastog planeta se smrzava i nestaje. Na neki način, čini se da isparava.

Plutonova atmosfera ponovno će se stvoriti

Međutim, nakon nekoliko stoljeća, Pluton će se još jednom približiti Suncu i led će ponovno početi isparavati, obavijajući planet u lakoj sablasnoj izmaglici.

• Gohd, C. (2021, October 8). Pluto’s atmosphere is starting to disappear, scientists find. Space.com.
• Nield, D. (n.d.). Pluto’s atmosphere is slowly vanishing, scientists discover. ScienceAlert.
• Phys.org. (2021, October 4). Scientists confirm decrease in pluto’s atmospheric density.
 Southwest Research Institute. (2021, October 4). SWRI scientists confirm decrease in pluto’s atmospheric density.