• Svemir
  • Pogledajte 11 zapanjujućih slika Plutona izbliza snimljenih NASA-inom svemirskom letjelicom New Horizon

Slika veličanstvenih planina Plutona, zaleđenih ravnica i maglovitih maglica. Ova je slika snimljena oko 15 minuta nakon što je New Horizons najbliže prišao Plutonu 2015. godine. Izvor: New Horizons/NASA/JHUAPL/SwRL

Koja ljepota.

2016. NASA-ina svemirska letjelica New Horizons ušla je u povijest nakon što je proletjela pored Plutona, nekadašnjeg planeta našeg Sunčevog sustava, a sada patuljastog planeta. Tijekom leta, svemirska letjelica nije samo mjerila, proučavala i analizirala Pluton i njegove mjesece, već je okrenula svoje kamere prema površini patuljastog planeta i snimila niz slika koje su nevjerojatne. Uspio je fotografirati ne samo Pluton, njegovu površinu, već i Plutonove mjesece.

Slike koje smo dobili od Plutona i njegovih mjeseca pokazale su nam koliko veliko srce ima Pluton.

Doslovno.

Prelet New Horizonsa preko Plutona otkrio je mnoštvo podataka bez presedana o patuljastom planetu. Među mnoštvom, New Horizons otkriva da ovom malom, hladnom, patuljastom planetu ne nedostaje atmosfere. Iako je malen i maglovit, ipak je tu, a znanstvenici su potvrdili njegovo postojanje ne samo zahvaljujući podacima New Horizons-a, već i daljinskim promatranjima patuljastog planeta NASA-inim teleskopom u avionu, Stratosferskom opservatoriju za infracrvenu astronomiju ili SOFIJI.

Dok je letjelica New Horizons prolazila pored Plutona, njezini su instrumenti proučavali atmosferu patuljastog planeta. Njegova plava maglovita atmosfera nastaje dok površinski led isparava pod dalekom sunčevom svjetlošću. Atmosfera patuljastog planeta uglavnom je sastavljena od plinovitog dušika, iako također ima tragove metana i ugljičnog monoksida.

Infografika o patuljastom planetu Plutonu. Shutterstock.

Istraživači su otkrili da se čestice izmaglice stvaraju visoko u atmosferi Plutona, više od 20 milja iznad površine, gdje metan i drugi plinovi reagiraju na slabu sunčevu svjetlost koju patuljasti planet prima, prije nego što se na kraju spusti na površinu u obliku kiša.

Slike koje je svemirska letjelica New Horizons slikala i vratila na Zemlju dokazale su postojanje ovih čestica, posebno na ovoj plavo obojenoj fotografiji atmosfere Plutona.

Slika visoke rezolucije koju je snimila svemirska letjelica New Horizons koja prikazuje tanku atmosferu Plutona.Izvor: New Horizons.

Pogled na Plutonovu Mjesečevu haronu, snimljenu NASA-inom svemirskom letjelicom New Horizons.Izvor: New Horizons.

Plutonovo veliko srce u boji. Ova je slika snimljena 13. srpnja 2015. na udaljenosti od 768.000 kilometara od površine. Shutterstock.

Izbliza slikana dina na površini Plutona. Zasluga za sliku: Svemirska letjelica New horizonta.

Slika slojeva maglice iznad Plutonove granice snimljena kamerom Ralph / Multispectral Visible Imaging Camera (MVIC).Izvor: New Horizons.

Slika zakrivljenog terena Plutonove neformalno nazvane regije Tartarus Dorsa, snimljena NASA-inom svemirskom letjelicom New Horizons u srpnju 2015. Izvor: New Horizons.

Slika plutajućih brežuljaka na Plutonovoj planini Sputnik. Izvor: New Horizons

Slika Plutonovog Wrighta Monsa u boji. Prikazuje jedan od dva potencijalna kriovulkana koja je na površini Plutona uočila svemirska letjelica New Horizons u srpnju 2015. Izvor: New Horizons.

Ovo je jedna od do sada najoštrijih slika čudnog krajolika Plutona koja otkriva detalje površine u mjerilu od 270 metara. Kredit za sliku: New Horizons.

Izdignuta karta Plutonovog potonulog srca.Na slici se vide kutni blokovi vodenog leda smješteni uz zapadni rub takozvanog Sputnjikovog planicija koji plutaju u svijetlim naslagama puno mekšeg, gušćeg čvrstog dušika. Kredit za sliku: svemirska letjelica New Horizon.

Slika: Prošireni rasjedi (strelice) na površini Plutona ukazuju na širenje ledene kore patuljastog planeta, što se pripisuje smrzavanju podzemnog oceana. (Izvor: NASA / Laboratorij primijenjene fizike Sveučilišta Johns Hopkins / Southwest Research Institute / Alex Parker).

Podaci prikupljeni od SOFIA-e dopunjuju otkrića New Horizon-a. Prema NASA-i, čestice u atmosferi Plutona izuzetno su sitne, debljine između 0,06-0,10 mikrona ili oko 1.000 puta manje od širine ljudske dlake. Zbog svoje male veličine, čestice raspršuju plavo svjetlo više od ostalih boja dok se spuštaju na površinu patuljastog planeta u obliku kiše, stvarajući sada jedinstvenu plavu nijansu.

Razumijevanje Plutonove atmosfere pomaže nam razumjeti njegovu povijest u Sunčevom sustavu. S novim spoznajama koje su prikupili SOFIA i New Horizons, prognoze sugeriraju na to da će se, kad se Pluton udalji od Sunca, manje površinskog leda isparavati – što će stvarati manje atmosferskih plinova dok će se gubitci u svemir nastaviti – što će u konačnici dovesti do atmosferskog kolapsa. No, umjesto da se sruši, čini se da se atmosfera mijenja na kraćem cikličkom uzorku.

Proučavanje Plutona pomoglo nam je da bolje razumijemo patuljasti planet i druge slične objekte u našem Sunčevom sustavu. Pluton se okreće oko sunca; to čini u izuzetno dugoj, eliptičnoj orbiti i pod nagnutim kutem. Dok se kreće kroz Sunčev sustav, patuljasti se planet okreće na bok. To uzrokuje da su određena područja Plutona više izložena sunčevoj svjetlosti nego druga na različitim mjestima u orbiti.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram-