• Svemir
  • Perseverance rover prikuplja prvi uzorak Marsa u novoj znanstvenoj kampanji

Perseverance rover prikuplja prvi uzorak Marsa u novoj znanstvenoj kampanji

NASA-in rover Perseverance tijekom korištenja svoje robotske ruke na površini Crvenog planeta. Sastavljen od više slika ovaj mozaik prikazuje naslagane sedimentne stijene na litici nekadašnje delte, a moguće je vidjeti i 'kružnu mrlju' koja predstavlja mjesto na kojem je rover 'zagrebao' površinu kako bi analizirao sastav stijene (©NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS).

Rover Perseverance NASA-e izbušio je i pohranio prvi uzorak najnovije znanstvene kampanje u četvrtak, 30. ožujka. U sklopu svake kampanje, tim istražuje i proučava novo područje. U ovoj kampanji rover istražuje vrh delte kratera Jezero. Perseverance je ukupno prikupio 19 uzoraka i tri “svjedočke epruvete, ili witness tubes” te je nedavno položio 10 epruveta kao rezervni skup na površini Marsa, kao dio NASA-ESA (Europske svemirske agencije) kampanje za povrat uzoraka s Marsa.

“Witness Tubes”

Perseverance mora ispunjavati izvanredne zahtjeve čistoće. Ove mjere su na snazi kako bi se izbjegla kontaminacija Marsovih uzoraka zemaljskim kontaminantima koji bi mogli nenamjerno biti doneseni sa Zemlje. Stroga pravila ograničavaju količinu anorganskih, organskih i bioloških materijala sa Zemlje u roveru i njegovom sustavu za rukovanje uzorcima. Perseverance nosi pet “svjedočkih epruveta” zajedno s epruvetama za prikupljanje uzoraka. Epruvete za svjedočenje slične su epruvetama za uzorke osim što su unaprijed napunjene različitim materijalima za svjedočenje koji mogu uhvatiti molekularne i čestične kontaminante.

Znanstvenici žele proučavati marsovske uzorke snažnom laboratorijskom opremom na Zemlji kako bi potražili tragove drevnog mikrobnog života te bolje razumjeli vodeni ciklus koji je oblikovao površinu i unutrašnjost Marsa.

Berea

Ovaj najnoviji uzorak, izbušen iz stijene koju znanstveni tim naziva “Berea”, 16. je uzorak stijene bušotinom (postoje i uzorci regolita – ili slomljene stijene i prašine – kao i atmosfere Marsa; pročitajte više o uzorcima). Znanstveni tim vjeruje da je Berea nastala od naslaga stijena koje je drevna rijeka donijela nizvodno do ove lokacije. To znači da bi materijal mogao potjecati iz područja daleko izvan granica kratera Jezero, i to je jedan od razloga zbog kojih tim smatra ovu stijenu obećavajućom.

“Drugi razlog je što je stijena bogata karbonatom”, rekla je Katie Stack Morgan, zamjenica znanstvenika projekta Perseverance u NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon u Južnoj Kaliforniji. “Karbonatne stijene na Zemlji mogu biti dobre u očuvanju fosiliziranih oblika života. Ako su biopotpisi prisutni u ovom dijelu kratera Jezero, to bi mogla biti stijena poput ove koja bi vrlo dobro mogla čuvati njihove tajne.”

Klimatska zagonetka

Jedna velika zagonetka je kako je klima Marsa funkcionirala kada je ovo područje bilo prekriveno tekućom vodom. Budući da se karbonati stvaraju zbog kemijskih interakcija u tekućoj vodi, oni mogu pružiti znanstvenicima dugoročan zapis o promjenama klime planeta. Istraživanjem karbonata u Berea uzorku, znanstveni tim bi mogao pomoći u popunjavanju praznina.

“Berea ističe ljepotu rover misija”, rekao je znanstvenik projekta Perseverance, Ken Farley iz Caltecha u Pasadeni. “Mobilnost Perseverancea omogućila nam je prikupljanje magmatskih uzoraka s relativno ravnog dna kratera tijekom prve kampanje, a zatim putovanje do podnožja delte kratera, gdje smo pronašli fino zrnat sedimentni kamen položen u isušenom jezeru. Sada uzorkujemo iz geološke lokacije na kojoj nalazimo krupnozrnate sedimentne stijene položene u rijeci. S ovom raznolikošću okoliša za promatranje i prikupljanje, uvjereni smo da će nam ovi uzorci omogućiti bolje razumijevanje onoga što se dogodilo ovdje u Jezero krateru prije milijardi godina.”

S najnovijim uzorkom sigurno pohranjenim u epruveti unutar “trbuha” rovera, šestokotni robotski istraživač će nastaviti penjati prema sljedećem zavoju u suhom koritu rijeke, lokaciji koju znanstveni tim naziva “Castell Henllys.”