Astronomija

Ovo je najdetaljnija karta Sunčevog magnetskog polja ikad napravljena

Magnetsko polje sunca. Zasluge: Zihao Yang.

Sunce je srce našeg Sunčevog sustava, pružajući svjetlost i toplinu koje omogućuju život na Zemlji. No, osim poznatog sjaja, Sunce je dinamična, snažna zvijezda sposobna oslobađati goleme količine energije koje mogu utjecati na naš planet na iznenađujuće načine. Razumijevanje Sunca ključno je ne samo za spoznaju našeg položaja u svemiru već i za zaštitu tehnologije od solarnih oluja koje mogu poremetiti komunikacije, satelite, pa čak i elektroenergetske mreže.

Proboj u mapiranju Sunčevog magnetskog polja

Znanstvenici su postigli značajan napredak u razumijevanju Sunčevog magnetskog polja, koje igra ključnu ulogu kako u njegovoj golemoj toplini, tako i u utjecaju na svemirske vremenske prilike. Po prvi put, istraživači su stvorili nevjerojatno detaljnu kartu magnetskih polja u Sunčevoj koroni—najudaljenijem sloju njegove atmosfere. Ovo područje, gdje temperature dostižu milijune stupnjeva, stotinama je puta toplije od Sunčeve površine.

Magnetska polja u koroni ključna su za razumijevanje ponašanja Sunca i njegovog utjecaja na cijeli Sunčev sustav. Ona pokreću događaje poput solarnih baklji i koronalnih izbačaja masa (CME), koji izbacuju velike količine sunčevog materijala u svemir. Takvi fenomeni mogu utjecati na Zemlju, potencijalno oštećujući satelite, ometajući radio komunikacije i utječući na elektroenergetske mreže.

Sunčeva aktivnost u porastu

Vrijeme ovog otkrića iznimno je važno jer Sunce ulazi u najaktivniju fazu svog 11-godišnjeg ciklusa. Sunčeve baklje i koronalni izbačaji masa postaju sve učestaliji, a praćenje te aktivnosti ključno je za predviđanje svemirskih vremenskih prilika i minimiziranje njihovog utjecaja na Zemlju. Iako su svemirska opservatorija poput SOHO-a i Solar Dynamics Observatory-a donijela bogatstvo znanja o Suncu, zemaljski instrumenti također igraju ključnu ulogu.

Jedan od tih instrumenata je Daniel K. Inouye solarni teleskop, koji nudi detaljne, trodimenzionalne prikaze Sunčevih magnetskih polja. Međutim, može promatrati samo male dijelove Sunca odjednom. S druge strane, UCoMP (Upgraded Coronal Multi-channel Polarimeter , ili Nadograđeni koronalni multikanalni polarimetar) može mapirati cijelo Sunce, pružajući sveobuhvatan pogled na magnetsko polje u koroni. Tijekom osam mjeseci, znanstvenici koristeći UCoMP prikupili su 114 detaljnih mapa Sunčeve magnetske aktivnosti, dajući nam dosad neviđen uvid u evoluciju tih polja kroz vrijeme.

Popunjavanje praznine u našem razumijevanju

“Mapiranjem Sunčevih magnetskih polja na dosljedan način, dobivamo ključne uvide u to kako se solarne oluje formiraju i kako mogu utjecati na Zemlju,” objasnio je dr. Zihao Yang.

Nove mape već pomažu znanstvenicima da točnije predviđaju sunčeve oluje. Sposobnost rutinskog mjerenja i praćenja Sunčevog magnetskog polja znači da se bolje možemo pripremiti za svemirske vremenske događaje i ublažiti njihov utjecaj na našu tehnologiju i infrastrukturu.

Kako nastavljamo pratiti magnetsku aktivnost Sunca, ovaj novi alat imat će ključnu ulogu u produbljivanju našeg razumijevanja Sunca i njegovog utjecaja na cijeli Sunčev sustav. Bez sumnje, ovo istraživanje predstavlja veliki iskorak u našoj sposobnosti praćenja promjena globalnog magnetskog polja Sunca. Prema riječima znanstvenika, podaci koje prikupljaju omogućit će preciznije predviđanje solarnih oluja i bolju zaštitu naših sustava na Zemlji od njihovih posljedica.

S novim kartama koje svakodnevno pružaju ažurirane informacije o Sunčevoj aktivnosti, znanstvenici su bolje pripremljeni nego ikad prije za razumijevanje Sunčevog ponašanja i pripremu za njegove potencijalne utjecaje.