• Svemir
  • Ova galaksija koju je snimio Hubble podsjeća na sjajnu božićnu kuglu

Ova galaksija koju je snimio Hubble podsjeća na sjajnu božićnu kuglu

Galaksija UGC 8091

Kroz “oči” svemirskog teleskopa Hubble, svemir često izgleda kao da je u stalnom blagdanskom raspoloženju. Primjer toga je patuljasta nepravilna galaksija UGC 8091, koja svojom pojavom simbolizira kozmičku svečanost.

Galaksija UGC 8091 očarava svojim živopisnim plavim zvijezdama koje podsjećaju na svjetlucavi niz blagdanskih lampica. Ove mlade zvijezde smještene su u okruženju sjajnog ružičastog vodikovog oblaka, emitirajući gotovo eterealno svjetlo. Iako je UGC 8091 po kozmičkim mjerilima relativno malena, ona je dom oko milijarde zvijezda. Zanimljivo je da ovaj broj zvijezda, iako se čini ogroman, predstavlja tek djelić — približno jednu stotinu — ukupnog broja zvijezda u našoj većoj i starijoj galaksiji Mliječnoj stazi.

UGC 8091: kasni dolazak na galaktičku pozornicu

Smještena u zviježđu Djevice, na udaljenosti od oko 7 milijuna svjetlosnih godina, galaksija UGC 8091 je svojevrsni kasni dolaznik u galaktičkoj zajednici. U ranoj fazi svemira, patuljaste galaksije bile su brojne i postupno su se spajale tijekom milijuna godina, formirajući danas poznate spektakularne spiralne galaksije. Ali UGC 8091 je tek nedavno –u kozmičkoj sceni–  počela otkrivati svoj jedinstveni kozmički identitet, prikazujući zadivljujuću i svjetlucavu sliku.

Fotografija koju je snimio Hubble dočarava ovu galaksiju kao sjajnu božićnu kuglu. Njezin nepravilan oblik, bez karakterističnih spiralnih ili eliptičnih oblika većine galaksija, čini je sličnom svijetlom mreži božićnih lampica.

Fascinantno je raznolikost nepravilnih galaksija. Neke od njih oblikovane su unutarnjim dinamikama, dok su druge rezultat interakcija s okolnim galaksijama. To dovodi do raznolikosti u veličini i obliku, što je vidljivo i u galaksiji UGC 8091 s njezinim raspršenim rasporedom zvijezda.

Ova slika patuljaste nepravilne galaksije, UGC 8091, rezultat je spajanjem podataka iz Širokokutne kamere 3 i Napredne kamere za istraživanja Hubble teleskopa. ESA/Hubble, NASA, ESA, Yumi Choi (NOIRLab NSF-a), Karoline Gilbert (STScI), Julianne Dalcanton (Centar za računalnu astrofiziku/Flatiron Inst., Sveučilište Washington).

Dvanaest različitih filtera

Slika koju vidimo je rezultat složenog sastavljanja koristeći dvanaest različitih filtera, od srednjeg ultraljubičastog do crvenog dijela vidljivog spektra. Crvena područja na slici vjerojatno predstavljaju međuzvjezdane vodikove molekule koje svijetle pod utjecajem vrućih zvijezda.

Osim novih zvijezda, u galaksiji se nalaze i starije zvijezde koje pridonose njezinom sjaju. U pozadini, Hubbleov precizan fokus otkriva niz udaljenih i raznolikih galaksija.

Ova čarobna fotografija je nastala kombinacijom podataka prikupljenih pomoću širokokutne kamere 3 i Napredne kamere za istraživanja, u razdoblju od 2006. do 2021. godine. To je dio programa promatranja koji istražuju ulogu patuljastih galaksija u povijesti svemira, posebno u kontekstu njihove uloge u zagrijavanju vodika nakon Velikog praska.

Astronomi i dalje istražuju prirodu patuljastih galaksija i njihovih zvijezda, s ciljem razumijevanja evolucijskih veza između ovih drevnih nebeskih tijela i modernijih galaksija, poput Mliječnog puta. Takva istraživanja pomažu u dubljem razumijevanju kompleksnosti svemirskog tkiva.

Galaksija UGC 8091 je patuljasta nepravilna galaksija, smještena u zviježđu Djevice. Njezina posebnost i složenost su sjajan primjer neiscrpne raznolikosti i nevjerojatne složenosti našeg svemira.