Otkriveno galaktičko jato s mnoštvom mrtvih galaksija

Mlijecna staza, Milky way (Depositphotos_32263367_L)
autor

Za razliku od svih ostalih jata galaksija pronađenih u ovoj epohi, čini se da su mnoge galaksije u MAGAZ3NE J0959 već prestale stvarati zvijezde.

Jato galaksija ranog svemira

Tim astronoma otkrio je neobično masivno jato mladih galaksija koje se formiralo u ranom svemiru. Novootkrivena rastuća galaktička ‘metropola’, nazvana MAGAZ3NE J095924+022537, novorođeno je jato galaksija, ili protoklastera, koja se sastoji od najmanje 38 galaksija. Udaljena je od Zemlje otprilike 11.8 milijardi svjetlosnih godina.

Jata ili skupine galaksija, svemirski su fenomen koji nastaje okupljanjem više galaksija. Jata rastu tijekom vremena pod utjecajem gravitacije te – u današnjem svemiru – mogu sadržavati stotine ili čak tisuće galaksija, kao i vrući plin i tamnu tvar.

Kako vrijeme prolazi galaksije unutar jata troše svoje ‘gorivo’ te u konačnici – kao i sve ostale galaksije – evoluiraju iz galaksija koje proizvode zvijezde u tzv. crvene ili mrtve galaksije.

Proučavanje jata

Spomenuto novootkriveno jato galaksija predstavljeno je znanstvenoj javnosti u novoj studiji čiji je glavni autor Ian McConachie – „U ranom svemiru, svi dosad otkriveni protoklasteri puni su galaksija koje snažno stvaraju zvijezde. Međutim, nevjerojatno, za razliku od svih ostalih protoklastera koji su pronađeni u ovoj epohi, čini se da su mnoge galaksije u MAGAZ3NE J0959 već prestale stvarati zvijezde.”

Znanstvenici – zbog udaljenosti u milijardama svjetlosnih godina – ovaj protoklaster vide kakav se pojavio kada je svemir bio star manje od 2 milijarde godina. Koautorica rada Gillian Wilson usporedila je ovo jato s jatom Berenikine kose – „Kao da ste uzeli jato/skup poput Berenikine kose, Zemlji najbližeg bogatog jata galaksija, i bacili ga u rani svemir.“

MAGAZ3NE J095924

U srcu jata MAGAZ3NE J0959 nalazi se ultramasivna galaksija koja je već formirala masu veću od 200 milijardi sunca.

Ostaje otvoreno pitanje zašto su galaksije jata – uključujući ultramasivnu galaksiju kao i njene ‘susjede’ – formirali većinu svojih zvijezda, a zatim postali neaktivni dok je svemir još bio tako mlad, za razliku od drugih poznatih protoklastera iz istog vremena.

Veliki misterij ostaje problem istovremenog postojanja velikih sličnosti i velikih razlika između ovog i drugih poznatih jata – „Zašto su galaksije ovoga jata toliko različite od onih u svim ostalim poznatim protoklasterima, a istovremeno i toliko slične onima u Berenikinoj kosi, potpuna je misterija,” rekli su članovi tima.

Nastavak istraživanja

Istraživači se nadaju da će nedavno uspješno lansiran svemirski teleskop James Webb biti od presudne pomoći za proučavanje ovog jata galaksija.

Naime, nadaju se da će Webb moći odgovoriti na pitanje postoje li u ranom svemiru i druga slična jata – „Ako se takvi protoklasteri nađu u velikom broju, to bi značilo da bi trenutna paradigma formiranja protoklastera zahtijevala veliku reviziju. Morao bi se usvojiti novi scenarij protoklastera … S obzirom da se mnoge galaksije jata gase u prve dvije milijarde godina, to bi gotovo sigurno predstavljalo značajan izazov za trenutne modele simulacije galaksija,“ pojasnio je koautor studije Benjamin Forrest.

Nevjerojatna ‘putovanja’ galaksija kroz milijune svjetlosnih godina

Ian McConachie et al., „Spectroscopic Confirmation of a Protocluster at z = 3.37 with a High Fraction of Quiescent Galaxies,“ The Astrophysical Journal 926/1 (2022).

Iqbal Pittalwala (9. veljače 2022.), „Surprisingly high fraction of dead galaxies found in ancient galactic city,“ news.ucr.edu (pristup 14. veljače 2022.)