Otkriven treći planet u bliskom zvjezdanom sustavu

Tranzit planeta otkrio je treći planet kojemu “nema poznatog pandana”.

Svemirski teleskop CHEOPS slučajno je otkrio jedinstveni egzoplanet u dugoročnom tranzitu, naziva Nu2 Lupi d, koje je potrebno 107 dana da se jednom zaokrene oko svoje zvijezde. U isto vrijeme, teleskop je pomogao znanstvenici kod određivanja približne strukture triju planeta u ovom sustavu.

Glavna zadaća teleskopa CHEOPS (CHaracterising ExOPlanet Satellite) jest promatranje već poznatih egzoplaneta koji orbitiraju oko svijetlih zvijezda. CHEOPS je lansiran u prosincu 2019. godine, te je počeo sa znanstvenim radom u travnju 2020.

Opremljen je teleskopom s efektivnim otvorom od 30 centimetara, te je sposoban je za visoko precizno fotometrijsko promatranje zvijezda. Također, ima mogućnost registriranja periodičnih prolaska planeta uz njihov disk, što mu dozvoljava da detaljnije utvrđuje njihova svojstva kao što je masa, radijus, temperatura te sastav atmosfere.

Jedinstveni egzoplanet “uletio je u kadar” kod proučavanja zvjezdanog sustava

Grupa astronoma predvođena Laetitiom Delrez sa Sveučilišta Liège objavila je rezultate CHEOPSOV-ih promatranja zvjezdanog sustava sličnog Sunčevom, naziva Nu2 Lupi, koji se nalazi 47.5 svjetlosnih godina od nas.

Ranija promatranja zvijezde otkrila su tri egzoplaneta sa masama između Zemlje i Neptuna, te orbitalne periode od 11.6, 27.6 te 107.6 Zemaljskih dana koristeći metodu radijalne brzine. Dva egzoplaneta bila su naknadno promatrana od strane TESS teleskopa, koji je primjetio kako se nalaze u tranzitu preko zvjezdanog diska.

Detaljna infografika zvjezdanog sustava Nu2 Lupi, koji se sastoji od tri zanimljiva planeta. Izvor: ESA / CHEOPS

Znanstvenici su primjetili da je prilikom promatranja, teleskop slučajno zabilježio prolazak najdaljeg planeta sustava, Nu2 Lupi d, preko zvjezdanog diska, što ga čini jedinstvenim periodočno dugim planetom u tranzitu. Dodano, znanstvenici su uspjeli utvrdili približnu strukturu sva tri egzoplaneta.

Procjena radijusa ovog planeta jest 1.664 Zemljinih radijusa, dok je gustoća slična Zemljinoj. Radijusi planeta Nu2 Lupi c i Nu2 Lupi d procjenjeni su na 2.916 i 2.562 Zemljinih radijusa, dok su njihove gustoće -0.453 i 0.522 Zemljinih.

Pretpostavlja se da je egzoplanet najbliži zvijezdi stjenovit, sa vrlo malo vode(12.6 posto ukupne mase planeta) i plina, te je vjerojatno aktivno gubio amosferu u prošlosti. Nu2 Lupi c i Nu2 Lupi d( jedinstveni planet) sadrži puno više vode (25-27 posto ukupne mase planeta), te tanku atmosferu, koja se vrlo vjerojatno sastoji od vodika i helija.

Znanstvenici smatraju kako su daljnja promatranja ovih planeta nužna, jer navedeni sustav predstavlja odličan prirodni laboratorij za testiranje modela formacije i evolucije planeta malih masa.

• Delrez, L. (2021, June 28). Transit detection of the long-period volatile-rich super-Earth ν2 Lupi d with CHEOPS. Nature News.
• ESA. (n.d.). Unique exoplanet photobombs Cheops study of nearby star system.
• EurekAlert. (n.d.). CHEOPS unexpectedly detects a unique exoplanet.
• ScienceDaily. (2021, June 28). Unique exoplanet photobombs CHEOPS study of nearby star system.