Astronomija

Otkriće supernove s izrazito ogoljenim omotačem

supernova

Međunarodni tim astronomâ objavio je otkriće nove supernove, koja se razlikuje od većine po svom izrazito ogoljenom omotaču. Supernova, označena kao SN 2021agco, otkrivena je u galaksiji UGC 3855.

Ovo značajno otkriće postignuto je pomoću teleskopa pola metra (HMT) smještenog u opservatoriju Xingming u Kini. Detalji o nalazu predstavljeni su u stručnom radu koji je objavljen 7. listopada na platformi arXiv.

Supernove su nevjerojatne zvjezdane eksplozije koje pružaju dragocjene informacije o razvoju zvijezda i strukturi galaksija. Postoje različite vrste supernova, a njihova klasifikacija temelji se na karakteristikama spektra. Supernove tipa I nemaju tragove vodika u svom spektru, dok tip II ima. Supernova SN 2021agco pripada posebnoj kategoriji, poznatoj kao Tip Ib, koja se odnosi na zvijezde čiji je vanjski omotač vodika potpuno uklonjen prije eksplozivnog kraja.

Rijetka karateristika

Izuzetno rijetka karakteristika ovog otkrića je što SN 2021agco ima još manje materijala u svom omotaču nego tipične supernove Ib. To znači da je zvijezda prethodno izgubila gotovo sve vanjske slojeve prije svoje eksplozije.

Prvi tragovi ove zanimljive supernove zabilježeni su 5. prosinca 2021. godine. Otkrivena je na udaljenosti od oko 130 milijuna svjetlosnih godina od nas, smještena u galaksiji UGC 3855, koja se nalazi otprilike 15.600 svjetlosnih godina od njenog centra. Zanimljivo je da je ova supernova postigla svoj maksimalni sjaj vrlo brzo – za samo 2,4 dana.

Zvijezda prije eksplozije izgubila veći dio svog materijala

Analiza podataka otkrila je da je masa materijala izbačena u eksploziji bila otprilike 0,26 puta masa našeg Sunca. Znanstvenici su također izračunali energiju eksplozije i odredili neke ključne karakteristike zvijezde koja je postala supernova.

Nakon detaljne analize, tim je zaključio da je ova zvijezda prije eksplozije izgubila veći dio svog materijala. Ovo otkriće pruža nove uvide u procese koji se odvijaju u zvijezdama prije nego što postanu supernove.

Kao dodatak, istraživanje je otkrilo i neke zanimljivosti o galaksiji UGC 3855. Procjenjuje se da je stara oko 10,6 milijardi godina s masom od približno 2,6 milijardi solarnih masa, a ima i relativno nisku stopu stvaranja novih zvijezda.