• Svemir
  • Novo istraživanje rasvjetljava tajne događaja plimnih poremećaja u svemiru

Novo istraživanje rasvjetljava tajne događaja plimnih poremećaja u svemiru

U novom proboju u astronomske studije, tim astronoma iskoristio je sofisticirani spektralni sintetski kod za simulaciju međuzvijezdane tvari kako bi istražio slabo poznati fenomen događaja plimnog poremećaja, označen kao iPTF16fnl. Objavljeno 29. prosinca na otvorenom serveru arXiv, njihovo istraživanje pruža duboki uvid u dinamiku i karakteristike ovog rijetkog kosmičkog događaja.

Događaji plimnog poremećaja, poznati kao TDE (Tidal Disruption Events), predstavljaju astronomske pojave koje nastaju kada zvijezda prođe preblizu supermasivnoj crnoj rupi te ju njezine plimne sile razdiru, započinjući proces raspadanja. Ovaj događaj dovodi do toga da razbijeni zvjezdani ostaci gravitiraju prema crnoj rupi, izazivajući pri tome emisiju zračenja iz unutrašnjosti akrecijskog diskova, što je ključan indikator prisutnosti TDE-a. Ova interakcija između razbijenih dijelova zvijezda i crne rupe rezultira disipacijom energije, često dovodeći do stvaranja akrecijskog diska oko crne rupe.

Takvi događaji su od iznimnog značaja za astronome, budući da služe kao probe za istraživanje jakih gravitacijskih polja i fizike akrecije, te omogućuju dublje razumijevanje formiranja i evolucije supermasivnih crnih rupa.

Konkretno, iPTF16fnl, otkriven 29. kolovoza 2016. godine pomoću Palomar Transient Factory, predstavlja jedan od slabijih optički zabilježenih događaja plimnog poremećaja, lociran u centru galaksije Markarian 950, udaljen oko 217 milijuna svjetlosnih godina. Karakterizira ga brži pad intenziteta u odnosu na većinu TDE-ova, s crnom rupom koja se procjenjuje na oko 2 milijuna sunčevih masa, dok je masa raspadnute zvijezde izračunata na 0.03 solarne mase.

Za dodatno istraživanje svojstava iPTF16fnl, tim astronoma na čelu s T. Mageshwaranom koristio je CLOUDY, napredni numerički kod za spektroskopsku simulaciju. Ovaj alat im je omogućio modeliranje optičkih spektralnih linija iz iPTF16fnl u različitim vremenskim periodima, te izračunavanje osnovnih fizičkih uvjeta.

Istraživanje otkriva da crna rupa u centru događaja iPTF16fnl posjeduje masu od približno 673,000 puta veću od Sunčeve, dok je masa zvijezde koja je doživjela plimni poremećaj oko 2.6 puta veća od mase Sunca. Također, procjenjuje se da je starost galaksije domaćina ovog neobičnog događaja oko 650 milijuna godina.

Nadalje, prema radu, izljev materijala u obliku vjetra koji puše s formiranog akrecijskog diska iPTF16fnl ima brzinu od oko 7,447 km/s, a unutarnji radijus tog vjetra izmjerena je na otprilike 1.5 astronomskih jedinica. Vrijeme potrebno za formiranje diska izračunato je na 13.25 dana.

Studija ističe da je akrecijski disk događaja iPTF16fnl karakteriziran umjerenom neujednačenošću i niskom radijacijskom učinkovitosti, uz prevladavajuću brzinu masovnog odljeva materijala u početnim fazama. No, istraživanje dalje ukazuje na to da brzina odljeva materijala brzo pada u odnosu na stopu masovnog privlačenja materijala prema crnoj rupi. Rezultati također sugeriraju da je omjer gustoće helija i vodika u vjetru sličan onom sunčevom, što ukazuje na to da je zvijezda iz koje potječe materijal vjerojatno bila zvijezda glavnog niza.