Astronomija

Nevjerojatne oluje na dalekim planetima otkrivene u novim detaljima

Umjetnički prikaz najbližeg smeđeg patuljka Zemlji, WISE 1049AB (glavna slika). Autor: ESO/I. Crossfield/N. Risinger. Umetak: Prikaz olujnog vremena na smeđem patuljku. Autor: NASA. Sekundarni autor: NASA/JPL-Caltech/Sveučilište Zapadni Ontario/Sveučilište Stony Brook/Tim Pyle.

Astronomi su objavili najdetaljnije izvješće o vremenskim prilikama na dva udaljena planeta (egzoplaneta) izvan našeg Sunčevog sustava. Ova međunarodna studija, prva takve vrste, otkriva ekstremne atmosferske uvjete na ovim nebeskim tijelima, prekrivenim vrtložnim oblacima vrućeg pijeska uz temperature od nevjerojatnih 950°C.

Koristeći Svemirski teleskop James Webb

Znanstvenici su koristili Svemirski teleskop James Webb (JWST) kako bi istražili vremenske prilike na paru smeđih patuljaka – kozmičkih tijela koja su veća od planeta, ali manja od zvijezda. Ovi smeđi patuljci, poznati pod zajedničkim nazivom WISE 1049AB, najsjajniji su i najbliži objekti te vrste Zemlji, udaljeni oko 6 svjetlosnih godina.

Tim astronoma pratio je atmosferu svakog smeđeg patuljka mjerenjem svjetlosnih valova koje emitiraju njihove površine. Ti se valovi mijenjaju kako se više ili manje oblačna područja okreću i izlaze iz vidokruga. Kroz svjetlosne krivulje, koje prikazuju promjene svjetline svakog objekta tijekom vremena, istraživači su uspjeli izgraditi detaljnu 3D sliku vremenskih prilika na smeđim patuljcima tijekom cijele njihove rotacije ili dana, koji traju između pet i sedam sati.

Tim je također analizirao varijacije svjetlosti po valnim duljinama, čime su pokazali prisutnost i složenu interakciju plinova poput vode, metana i ugljičnog monoksida u njihovim atmosferama.

Ova saznanja mogu pomoći astronomima u razumijevanju smeđih patuljaka kao potencijalne karike koja nedostaje između zvijezda i planeta. Ovo otvara nove uvide u formiranje i evoluciju oba tipa kozmičkih tijela.

Promatrajući infracrveni dio svjetlosnog spektra, JWST može prepoznati valne duljine svjetlosti koje su blokirane našom atmosferom, što otvara nove mogućnosti u proučavanju ranog svemira, formiranja zvijezda i egzoplaneta poput smeđih patuljaka, koji se nalaze izvan našeg Sunčevog sustava.

Napredak u istraživanjima

Najnovija studija nadovezuje se na prethodna istraživanja smeđih patuljaka, koja su bila ograničena na statične snimke njihove atmosfere s jedne strane. Budući da smeđi patuljci rotiraju relativno brzo i njihovo vrijeme se može značajno mijenjati, ovaj novi pristup pruža dublji uvid u njihove vremenske obrasce.

Ova otkrića otvorit će put za detaljnija istraživanja smeđih patuljaka i drugih udaljenih nebeskih objekata. Studija je objavljena u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, a vodila ju je ekipa sa Sveučilišta u Edinburghu, u suradnji s istraživačima s Trinity Collegea Dublin, Sveučilišta Virginia i drugih instituta širom svijeta.

Profesorica Beth Biller izjavila je: “Naša otkrića pokazuju da smo na pragu transformacije našeg razumijevanja svjetova daleko izvan našeg. Ovakvi uvidi mogu nam pomoći razumjeti uvjete ne samo na nebeskim objektima poput smeđih patuljaka, već i na divovskim egzoplanetima izvan našeg Sunčevog sustava. Na kraju, tehnike koje ovdje usavršavamo mogle bi omogućiti prva otkrića vremenskih prilika na nastanjivim planetima poput našeg, koji kruže oko drugih zvijezda.”

Ova istraživanja ne samo da proširuju naše razumijevanje svemira, već nas također približavaju otkrivanju uvjeta koji mogu postojati na planetima sličnim Zemlji.