Nastanak Marsovih mjeseci mogao bi se napokon razjasniti

Fobos i Deimos možda su imali zajedničkog drevnog pretka.

Fobos i Deimos možda su ostaci većeg tijela koje se u prošlosti sudarilo s drugim tijelom u orbiti oko Marsa, te se srušilo. To su zaključci planetarnih znanstvenika koji su analizirali modele evolucije orbita satelita.

Kako su nastali Marsovi mjeseci?

Podrijetlo malih mjesečeva Marsa – Fobosa i Deimosa i dalje ostaje jedan od neriješenih problema u planetarnoj znanosti.

Danas postoje dvije verzije teorije njihovog podrijetla: da su to tijela iz glavnog pojasa asteroida koja je zarobio Mars ili da su sateliti nastali od materije izbačene u gotovo marsovsku orbitu s površine planeta kao rezultat snažnog sudara s patuljastim planetom ili divovskim asteroidom (ova teorija objašnjena je na dnu ovog članka).

Detaljnije informacije mogu dati interplanetarne stanice (poput MMX-a ili “Phobos-Grunt 2”), čiji je zadatak donesti tlo s Fobosa na Zemlju, ali za sada je znanstvenicima preostalo da analiziraju podatke s orbitera koji rade u blizini Marsa ili izgrade računalne modele.

Skupina planetarnih znanstvenika pod vodstvom Amirhosseina Bagherija s Instituta za geofiziku švicarske Visoke tehničke škole u Zürichu odlučila je testirati hipotezu o asteroidnoj prirodi Marsovih mjeseci pomoću numeričkih simulacija.

Znanstvenici su željeli shvatiti je li moguće zaobići problem gotovo kružnih i ekvatorijalnih orbita satelita, što se ne uklapa u ideju Marsovih asteroida  – u ovom bi slučaju orbite trebale biti izduženije i imati slučajni nagib.

Ispostavilo se da su se u prošlosti (od prije 1 do 2,7 milijardi godina) orbite Fobosa i Deimosa križale, što znači da bi oba satelita mogla biti fragmenti većeg nebeskog tijela koje se nalazilo u približno marsovskoj orbiti i doživjelo razorni sudar s drugim tijelom. Točnije vremenske procjene mogu se dati nakon razjašnjenja fizikalnih svojstava Fobosa i Deimosa, posebno njihove poroznosti.

Kasnije je Deimos ostao u neposrednoj blizini područja svog rođenja, a Fobos je pod utjecajem plimnih sila počeo spuštati orbitu. Danas se Deimos vrlo polako udaljava od Marsa, a Fobos će se nastaviti kretati spiralnim putem prema planetu. Naposlijetku će se ili sudariti s njim ili će biti uništen plimnim silama.

U prošlosti se u blizini Marsa dogodio sudar masivnog asteroida

Prije nekoliko godina znanstvenici su zaključili da je Mars u prošlosti doživio sudar s divovskim asteroidom. Kao što je pokazao računalni model, bio je veličine  usporedive  s Ceresom, najvećim patuljastim planetom u pojasu asteroida između Jupitera i Marsa. Članak istraživača objavljen je u časopisu Geophysical Research Letters.

Prije nekoliko godina, istraživači koji su proučavali marsovske meteorite primijetili su da plašt Crvenog planeta sadrži neobično visoke siderofilne elemente. Tu spadaju rutenij, rodij, paladij, osmij, iridij, molibden, platina, kao i zlato i renij (potonja dva isključena su iz analize).

Ti su elementi uključeni u stvaranje planetarnih jezgri, a nakon što se dogodila gravitacijska diferencijacija metalne jezgre i silikatnog plašta Marsa, trebali su se spustiti u središte pod utjecajem gravitacije.

Međutim, njihov je udio u plaštu mnogo veći od očekivanog (0,8 posto mase planeta) i, štoviše, ovo je odstupanje vrlo slično onome što se opaža na Zemlji i Mjesecu. Neki znanstvenici objašnjavaju neobičan sastav našeg planeta i njegovog satelita sudarom s velikim nebeskim tijelom Theia; s tim u vezi, autori djela sugeriraju da bi i Mars mogao preživjeti veliki sudar.

Da bi testirali svoju teoriju, znanstvenici su proveli računalnu simulaciju. Nasumično su generirali planetezimale promjera 1 do 2000 kilometara – broj velikih i malih tijela izračunat je na temelju podataka o glavnom asteroidnom pojasu – i promatrali su kako bi promijenili sastav plašta Zemlje, Mjeseca i Marsa kada bi se sudarili s njima. Polazna točka bio je događaj koji je doveo do stvaranja mjeseca.

Pokazalo se da je pored mnogih malih sudara Mars trebao doživjeti još jedan veliki prije oko 4,43 milijarde godina. Da bi se dobila dovoljna količina siderofilnih elemenata u plaštu, asteroid veličine najmanje 1200 kilometara morao se srušiti na Crveni planet.

Ako je Mars doista doživio sličan događaj u prošlosti, onda je on zasigurno ostavio traga na marsovoj površini. Znanstvenici vjeruju da na sudar ukazuje reljef južne i sjeverne polutke planeta. Dok je jug staro gorje s mnogo kratera, sjever je nešto mlađi i uglavnom se mogu naći glatke ravnice.

S druge strane, ova se topografija može objasniti drevnim sjevernim oceanom koji je postojao u amazonsko doba. Znanstvenici također vjeruju da su krhotine trebale ostati u orbiti oko planeta: po njihovom su mišljenju mogli stvoriti Marsove mjesece – Fobos i Deimos.

• Bagheri, A., Khan, A., Efroimsky, M., Kruglyakov, M., & Giardini, D. (2021, February 22). Dynamical evidence for Phobos and deimos as remnants of a disrupted Common progenitor.
• Brasser, R., & Mojzsis, S. (2017, June 29). A colossal impact enriched MARS’ mantle with noble metals.
• Choi, C. (2021, February 23). Were the mars moons Phobos and deimos born from ANOTHER Shattered moon?
• Kellen Beck 2 days, 8. (2021, February 25). Mars’ 2 Weird Moons began as 1 large Moon, SUGGESTS STUDY.
• O’Neill, M. (2021, February 27). Researchers say they’ve solved the puzzling mystery of the moons of mars.